Show simple item record

dc.contributor.authorManso Ayuso, Jesús 
dc.contributor.authorMatarranz García, María 
dc.contributor.authorValle, Javier M.
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Pedagogíaes_ES
dc.date.accessioned2020-09-16T06:36:21Z
dc.date.available2020-09-16T06:36:21Z
dc.date.issued2019-07
dc.identifier.citationProfesorado 23.3 (2019): 1-19es_ES
dc.identifier.issn1138-414X (print)es_ES
dc.identifier.issn1989-6395 (online)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/691923
dc.description.abstractHan sido numerosos los informes de organismos internacionales que, desde el inicio del siglo actual, han contribuido a situar la profesión docente como un elemento esencial en la mejora de la calidad de los sistemas educativos. Por su parte, la Unión Europea y sus Estados miembro han manifestado abiertamente su compromiso con la mejora de la profesión docente. Y entre todos los elementos de la profesión docente destaca la formación inicial como mejor cimiento para poder construir un adecuado desarrollo profesional docente. El presente artículo pretende valorar la formación inicial de los profesores de Educación Secundaria en la Unión Europea con, por un lado, un estudio supranacional de las políticas educativas de la Unión Europea desde el año 2000 hasta la actualidad y, por otra parte, un estudio comparado entre Alemania, Francia, Finlandia e Inglaterra. Los Estudio supranacional y comparado de la formación inicial del profesorado en la Unión Europeaes_ES
dc.description.abstractThe numerous reports of international organizations have contributed to introduce the teaching profession as an essential element in the education quality improvement since the beginning of the current century. For its part, the European Union and its member states have openly expressed their commitment to improve the teaching profession. And among all the elements of the teaching profession, initial training stands out as the best foundation for building an adequate professional development of teachers. This article aims to assess the initial training of Secondary Education teachers in the European Union with a double focus: on the one hand, a supranational study of the educational policies of the European Union in terms of (initial) training of teachers since the year 2000 to the present; on the other hand, a comparative study between Germany, France, Finland and England. The found results reveal certain alignments, but also divergences with both the recommendations of the European Union and the concretions of the initial teacher training in the countries of our European environment. Conclusions of this work are focused on contributing to the advancement of the current Secondary Education Masters in our countryen_US
dc.format.extent19 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.relation.ispartofProfesorado: Revista de currículum y formación del profesoradoes_ES
dc.subject.otherEducación comparadaes_ES
dc.subject.otherEducación Secundariaes_ES
dc.subject.otherEducación Supranacionales_ES
dc.subject.otherFormación inicial docentees_ES
dc.subject.otherUnión Europeaes_ES
dc.titleEstudio supranacional y comparado de la formación inicial del profesorado en la Unión Europeaes_ES
dc.title.alternativeSupranational and comparative study of the preservice training teachers in the European Uniónen_US
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9697es_ES
dc.identifier.doi10.30827/profesorado.v23i3.9697es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1es_ES
dc.identifier.publicationissue3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage19es_ES
dc.identifier.publicationvolume23es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMManso Ayuso, Jesús (262019)
dc.authorUAMValle López, Javier Manuel (260883)
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educación


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record