Street art and intangible Heritage: A contextualising approach to public art in Vitoria-Gasteiz
Entity
UAM. Departamento de Historia y Teoría del ArtePublisher
Universitart de BarcelonaDate
2019-07Citation
10.1344/waterfront2019.61.6.6
On the w@terfrom 61.5 (2019): 1.29
ISSN
1139-7365DOI
10.1344/waterfront2019.61.6.6Editor's Version
https://doi.org/10.1344/waterfront2019.61.6.6Subjects
Ethnographic fieldwork; Vitoria-Gasteiz; Basque country; European Green Capital; IMVG project; Open for works project; Ken Follet; Sustainability; Community practice; Social engagement; Public participation; Street Art;; Urban gallery; Mural art; ArteAbstract
This paper presents the results of ethnographic fieldwork carried out in the city of Vitoria-
Gasteiz, capital of the Basque country, between the 4th and the 8th of December 2017. In
the last decade, Vitoria-Gasteiz has become internationally known thanks to its urban gallery
of public mural art. The murals of Vitoria-Gasteiz, in fact, were one of the main attractions of
the city when it got the recognition of European Green Capital in 2012.1 They started being
produced by the IMVG project in 2007 on the same basis of sustainability as the general
agenda of the city. This cultural agenda became a world-class reference in the field of cultural
heritage studies, management and the archaeology of architecture thanks to the project
Abierto por Obras (Open for works) that integrated sustainability within the research and
development processes of excavating, restoring, repairing, consolidating, documenting and exhibiting the Gothic cathedral of St. Mary through cultural interpretation.2 That program became
an example of good practice recognized internationally and attracting people such as Ken Follet, who
presented A World without End, his sequel to The Pillars of Earth, in the building.3 The emphasis on
sustainability makes the IMVG an exceptional case-study within the current Street Art world, where
normally expressions tend to be more ephemeral. One of the most singular aspects of the IMVG is
its working methods based on community practice, social engagement and public participation.4 The
combination of these particular features makes the IMVG an exceptional case in the Iberian peninsula,
where many Street Art festivals and projects developed quickly and produced large pieces of public mural art in parallel to the IMVG since the 2000s Este documento presenta los resultados del trabajo de campo etnográfico realizado en la ciudad de
Vitoria-Gasteiz, capital del País Vasco, entre el 4 y el 8 de diciembre de 2017. En la última década,
Vitoria-Gasteiz se ha hecho internacionalmente conocida gracias a su Galería de arte mural público.
Los murales de Vitoria-Gasteiz, de hecho, fueron uno de los principales atractivos de la ciudad cuando
obtuvieron el reconocimiento de la Capital Verde Europea en 20125. Comenzaron a ser producidos por
el proyecto IMVG en 2007 sobre la misma base de sostenibilidad que el general. Agenda de la ciudad.
Esta agenda cultural se convirtió en una referencia de clase mundial en el campo de los estudios
de patrimonio cultural, la gestión y la arqueología de la arquitectura gracias al proyecto Abierto por
Obras que integraba la sostenibilidad en los procesos de investigación y desarrollo de excavación,
restauración, reparación. , consolidando, documentando y exponiendo la catedral gótica de Santa
María a través de la interpretación cultural6. Ese programa se convirtió en un ejemplo de buenas
prácticas reconocidas internacionalmente y que atraía a personas como Ken Follet, quien presentó
Un mundo sin fin, su secuela de Los pilares de la Tierra, en el edificio7. El énfasis en la sostenibilidad
hace que el IMVG sea un caso de estudio excepcional dentro del mundo actual de Street Art, donde
normalmente las expresiones tienden a ser más efímeras. Uno de los aspectos más singulares del
IMVG son sus métodos de trabajo basados en la práctica comunitaria, el compromiso social y la
participación pública8. La combinación de estas características particulares hace que el IMVG sea un
caso excepcional en la península ibérica, donde muchos festivales y proyectos de arte callejero se desarrollaron rápidamente y produjeron grandes piezas de arte mural público en paralelo al IMVG desde la década de 2000 Aquest article presenta els resultats del treball de camp etnogràfic dut a terme a la ciutat de Vitòria-
Gasteiz, capital del País Basc, entre el 4 i el 8 de desembre de 2017. A la darrera dècada, Vitòria-Gasteiz
és coneguda internacionalment gràcies a la seva urbanització. galeria de l’art mural mural públic. Els
murals de Vitòria-Gasteiz, de fet, van ser un dels principals atractius de la ciutat quan va obtenir el
reconeixement de la Capital Verda Europea el 20129. Van començar a ser produïts pel projecte IMVG el
2007 sobre les mateixes bases de la sostenibilitat que el general agenda de la ciutat. Aquesta agenda
cultural es va convertir en un referent de primer ordre en el camp dels estudis sobre patrimoni cultural,
gestió i arqueologia de l’arquitectura gràcies al projecte Abierto por Obras que va integrar la sostenibilitat
en els processos de recerca i desenvolupament de l’excavació, restauració, reparació , consolidant,
documentant i exposant la catedral gòtica de Santa Maria mitjançant la interpretació cultural10. Aquest
programa es va convertir en un exemple de bones pràctiques reconegudes internacionalment i atraient
gent com Ken Follet, que va presentar A World without End, la seva seqüela de The Pillars of Earth, a
l’edifici11. L’èmfasi en la sostenibilitat fa que l’IMVG sigui un cas excepcional en el món actual de l’art
de carrer, on normalment les expressions solen ser més efímeres. Un dels aspectes més singulars de
l’IMVG són els seus mètodes de treball basats en la pràctica comunitària, la participació social i la
participació pública12. La combinació d’aquestes particularitats fa que l’IMVG sigui un cas excepcional
a la península Ibèrica, on molts festivals i projectes de Street Art es desenvolupen ràpidament i
produeixen grans peces murals públiques en paral·lel a l’IMVG des dels anys 2000
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