Professional aspirations as indicators of responsible leadership style and corporate social responsibility. Are we training the responsible managers that business and society need? a cross-national study
Title (trans.)
Las aspiraciones profesionales como indicadores del estilo de liderazgo responsable y de la responsabilidad social corporativa. ¿Estamos formando a los directivos responsables que necesitan las empresas y la sociedad? Un estudio entre paísesEntity
UAM. Departamento de Organización de Empresas; UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaPublisher
Colegio Oficial de la Psicología de MadridDate
2020-02-26Citation
10.5093/jwop2020a5
Journal of Work and Organizational Psychology 36.1 (2020): 49-61
ISSN
1576-5962DOI
10.5093/jwop2020a5Editor's Version
https://doi.org/10.5093/jwop2020a5Subjects
responsible leadership; professional aspirations; corporate social responsibility; business management; sustainability mindset; PsicologíaRights
© 2020 Colegio Oficial de la Psicología de Madrid
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Abstract
The relationship between responsible leadership (RL), identified from achievement expectations, and the importance
attached to corporate social responsibility (CSR) was analyzed. In a survey of 1,833 business management undergraduates
in six Ibero-American countries, factor analysis identified three approaches to stakeholder relations, behaviors, and
professional aspirations: a relational style associated with the intention to collaborate with others; a pragmatic style
geared to attaining personal and organizational objectives; and an individualist style informed by a drive for personal
achievement. Regression analyses confirmed the relationship between relational and pragmatic styles and CSR geared to
stakeholder well-being, protection of social and natural environments, and ethical management. Both were associated
with regard to the responsibilities that ensure business survival (such as meeting customer needs), while the individualist
style was aligned with hostility toward those dimensions of CSR. These findings suggest that the relational and pragmatic
styles lead to more effective CSR management Se analiza la relación entre estilos de liderazgo responsable (LR), éste último identificado a partir de las expectativas
profesionales de logro, y la importancia atribuida a la responsabilidad social corporativa (RSC). Contamos con 1,833
participantes de seis países iberoamericanos que cursaban estudios universitarios relacionados con gestión empresarial.
Un análisis factorial identificó un estilo de LR relacional orientado a colaborar con otras personas, un estilo pragmático
asociado a logros personales y organizacionales y un estilo individualista orientado a intereses personales. Los análisis de
regresión mostraron una relación positiva entre los estilos relacional prágmatico y la valoración de la RSC que busca el
bienestar de la comunidad, de stakeholders internos y externos, la protección del medioambiente y el comportamiento
ético, a la vez que asegura la sostenibilidad de organización, aspectos todos ellos valorados negativamente desde el estilo
individualista. Los datos sugieren que en el contexto socio-económico actual los estilos relacional y pragmático serían más
efectivos para implementar la RSC
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