UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Esfuerzo cardiosaludable en la jornada escolar. Implicaciones para las escuelas

Title (trans.)
Heart-healthy effort in the school day. Implications for schools
Author
Moral Moreno, Luis; Martínez de Haro, Vicenteuntranslated; Miguel Tobal, Francisco
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Date
2020
Citation
Retos 37 (2020): 70-77
 
 
 
ISSN
1579-1726 (print); 1988-2041 (online)
Subjects
Actividad física; Prepúberes; Ärboles de decisión; Educación primaria; Jerarquía; Modelos socio-ecológicos; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/692615
Rights
© 2020 Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Introducción. El estudio analizó los niveles de actividad física cardiosaludable (AFCS) de los escolares de primaria en la jornada escolar y la jerarquía de factores predictores de dicha conducta activa. Metodología. Estudio transversal, prospectivo, correlacional e inferencial. Se recabaron datos de diferente naturaleza (fenotipo sexual, tipología ponderal, resistencia cardiaca, capacidad aeróbica, expresividad emocional y social, ansiedad-rasgo, tipología sociométrica, nivel de sedentarismo, tipo de centro y jornada) en un total de 58 sujetos (32 niños y 26 niñas) (12 años) de 24 centros. Tras registrar la FC durante 5 jornadas escolares, se analizó el tiempo invertido en AFCS en FC e»50% FC de reserva. Posteriormente, se aplicó análisis correlacional y técnica árbol de decisiones determinando la relación jerárquica de rasgos predictores de AFCS (á= 0,05). Resultados y conclusiones. Los varones alcanzarían en el recreo más AFCS que las niñas (p min/sem =0,03; p% tiempo/sem =0,02). Los chicos populares acumularían más AFCS que el resto (R2=38,85). Los escolares con una resistencia aeróbica inferior a la media acumularían más AFCS en Ed. Física que el resto (R2=8,39). Quienes muestran índices intermedios de expresividad emocional alcanzarían más AFCS que el resto en Ed. Artística y otras actividades escolares minoritarias, donde los introvertidos «activos y muy activos» alcanzarían más AFCS que los introvertidos «poco activos y sedentarios» (R2=30,09). El supuesto ecológico es insuficiente para explicar el nivel de AFCS de los escolares durante la jornada escolar
 
Introduction. The study analyzed the levels of cardio-healthy physical activity (CHPA) of elementary school children in the school day and the hierarchy of predictive factors. Methodology. A cross-sectional, prospective, correlational, and inferential study. Fifty-eight children (32 boys and 26 girls) (11.88 ± 0.32 years) enrolled in 24 schools provided data of sexual phenotype, weight type, cardiac endurance, aerobic capacity, social and emotional expressiveness, anxiety, sociometric type, sedentary level, type of center, and school day. After registering the subjects’ heart rate with Polar® monitors for 5 consecutive school days, the CHPA was analyzed (time spent in an effort of e»50% HR reserve). Subsequently, correlational analysis and decision tree technique were carried out to determine the hierarchical relationship of CHPA predictive factors (á = 0.05). Results and conclusions. Boys would reach more CHPA than girls at recess (pmin/sem = 0.03; p% time/sem = 0.02). Among the former, the popular ones would accumulate more CHPA than the rest (R2= 38.85). Schoolchildren with lower aerobic endurance would accumulate more CHPA in Physical Education than the rest (R2= 8.39). Those who show intermediate rates of emotional expressiveness would achieve more CHPA than the rest in Artistic and other minority school activities, where active and very active introverts would achieve more CHPA than little active and sedentary introverts (R2= 30.09). The ecological model is insufficient to explain the level of CHPA of school children during the school day
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
esfuerzo_moral_Retos_2020.pdf
Size
70.91Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Moral Moreno, Luis - Martínez de Haro, Vicente - Miguel Tobal, Francisco

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [18109]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Estudio del compromiso cardiovascular durante la jornada escolar en Educación Primaria 

    Moral Moreno, Luis
    2015-04-14
  • Percepción de esfuerzo en Educación Física y su relación con las directrices sobre actividad física 

    Hernández-Álvarez, Juan LuisAutoridad UAM; Campo-Vecino, J. del; Martínez de Haro, VicenteAutoridad UAM; Moya Morales, José MaríaAutoridad UAM
    2010
  • Escuelas públicas para pobres, escuelas privadas para ricos: relación entre educación privada y segregación escolar de carácter socio-económico en América Latina 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Martínez Garrido, Cynthia AlmenaraAutoridad UAM; Graña, Raquel
    2020-12-22
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad