UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva

Title (trans.)
Limitations of service-learning in initial training in physical activity and sports
Author
Santos Pastor, M. Luisauntranslated; Cañadas Martín, Laurauntranslated; Martínez Muñoz, Luis Fernandountranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Date
2020
Citation
Retos 37 (2020): 509-517
 
 
 
ISSN
1579-1726 (print); 1988-2041 (online)
Subjects
Aprendizaje-servicio; Limitaciones; Formación inicial; Actividad física; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/692648
Rights
© 2020 Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El Aprendizaje-Servicio constituye un enfoque innovador que fomenta la participación solidaria del alumnado. Ha mostrado tener beneficios tanto para el aprendizaje como para su desarrollo personal. Aunque no se duda de la potencialidad formativa de los proyectos de Aprendizaje-Servicio, su aplicación presenta limitaciones (dificultades e inconvenientes) que requieren una revisión profunda, con el fin de poder obtener criterios claros para el desarrollo de experiencias de éxito. Por ello, el objetivo de esta investigación es analizar las limitaciones de la implementación de una experiencia de Aprendizaje-Servicio en actividad físico-deportiva en formación inicial. Participaron tres docentes de la asignatura Actividades Físico-Deportivas en el Medio Natural del grado de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de la Universidad Autónoma de Madrid y 30 alumnos de segundo curso con participación voluntaria y 61 receptores del servicio. La información se recogió a través de un portafolio del alumnado y entrevistas al alumnado y el diario del docente. Entre las dificultades detectadas en la experiencia destacan: (1) la falta de formación y experiencia del alumnado universitario en lo referente al diseño, intervención y evaluación de proyectos de actividad físico-deportiva; (2) la elevada carga de trabajo tanto para profesorado como para alumnado; y (3) la dificultad para desarrollar acciones coordinadas, tanto entre programas, como entre profesorado y alumnado, como entre el propio alumnado. La limitación de la investigación viene dada por el contexto de estudio y la aplicación de un programa específico de actividad física
 
Service-Learning is an innovative approach that encourages solidarity participation of students, which has shown benefits for students’ learning and their personal development. Although there is no doubt about the formative potential of Service-Learning projects, its application has limitations (difficulties and inconveniences) that require a deep review, in order to draw clear criteria for the development of successful experiences. Therefore, the aim of this research is to analyze the limitations of the implementation of a Service-Learning experience in physical activity and sport in initial training. Three teachers of the subject in Physical Activities and Sports in the Natural Environment of the Physical Activity and Sports Science degree at the Autonomous University of Madrid took part in the study, along with 30 second-year students who voluntarily offered to participate, and 61 service recipients. The information was collected through portfolios and interviews with the students, and with teachers’ logs. Among the difficulties detected in the experience we found: (1) university students’ lack of training and experience with the design, intervention, and assessment of physical activity and sports projects; (2) high workload for both teachers and students; and (3) difficulty to develop coordinated actions among programs, between teachers and students, and among the students themselves. Limitations of this research are represented by the study context and the application of specific programs of physical activity
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
limitaciones_santos_Retos_2020.pdf
Size
74.03Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Santos Pastor, M. Luisa - Cañadas Martín, Laura - Martínez Muñoz, Luis Fernando

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [18125]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La inclusión en el Aprendizaje-Servicio universitario. Una experiencia en actividades físicas en el medio natural 

    Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM
    2020
  • Aprendizaje-Servicio universitario. La opinión del alumnado sobre la evaluación de su aprendizaje 

    Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM; Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM
    2020
  • Programa de Educación Física para jóvenes universitarios con discapacidad intelectual desde la metodología de aprendizaje-servicio 

    Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Cañadas Martín, LauraAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Álvarez Barrio, María JoséAutoridad UAM; Ponce Garzarán, AndrésAutoridad UAM
    2018-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad