UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El derecho a la educación de los menores refugiados y solicitantes de asilo desde el enfoque basado en los derechos humanos: dificultades, finalidad e intervención educativa

Title (trans.)
The right to education of refugee and asylum seekers minors since the aproach based in human rights: difficulties, purpose and educational intervention
Author
Neubauer Esteban, Adriánuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
UNED; Sociedad Española de Educación Comparada
Date
2020
Citation
10.5944/reec.35.2020.24342
Revista Española de Educación Comparada 35 (2020): 70-91
 
 
 
ISSN
2174-5382
DOI
10.5944/reec.35.2020.24342
Editor's Version
http://doi.org/10.5944/reec.35.2020.24342
Subjects
Refugiado; Derechos humanos; Derecho a la educación; Dificultad de aprendizaje; Integración escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/693268

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Se pretende conocer las principales barreras a las que se enfrenta el alumnado refugiado y solicitante de asilo durante su escolarización en el país de acogida. También se reflexiona sobre qué finalidad persigue la educación de estos menores. Para ello, se lleva a cabo una revisión exhaustiva de diferentes estudios que han ahondado en esta cuestión. Una vez se identifican y describen las dificultades halladas en estas investigaciones, se analiza la problemática desde el Enfoque Basado en Derechos Humanos
 
The aim objective of this article is to understand the main barriers faced by refugees and asylum-seeking students in the academic context in the host country. It is also especially interesting to discuss about the purpose of educating to these minors. For this reason, we have reviewed different researches, which have focused on this topic. Once we identified and described the most common difficulties found by these studies, the problem will be analyzed using the Approach Based in Human Rights. In this way, it is possible to know the responsibilities of agents involved in the schooling of these minors. States, local authorities, educational centers and teachers are mainly responsible for guaranteeing the right to education of these children. The most common barriers are: the acquisition of the language of the host country, culture, school harassment, xenophobia and lack of teacher training. To solve this current situation, we will present four intervention programs to respond to their specific needs of refugees and asylum-seeking students based on international human rights legislation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
derecho_neubauer_REEC_2020.pdf
Size
475.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Neubauer Esteban, Adrián

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16522]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación de la infancia inmigrante en la Unión Europea: Análisis desde el Enfoque Supranacional de Derechos Educativos 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2021-12-16
  • Otero León, L., Pérez Rodríguez, C., Ferrari Nieto, E. y Enríquez Sánchez, J. M., (2017). Repensar los derechos humanos para una sociedad globalizada. Symposium books; 199 pp. ISBN: 978-84-362-7015-0 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2017
  • Estado del derecho a la educación en África subsahariana (Benin, Burkina Faso y Níger): estudio comparado a partir del modelo de Katarina Tomasevski 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram