UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Escenarios educativos en la contemporaneidad: Reflexiones acerca de las diferencias y de los perfomances

Title (trans.)
Cenários educacionais na contemporaneidade: Reflexòes a respeito das difeencias e das perfomances; Educational scenarios in the contemporary world: Reflections on differences and perfomances
Author
Sabbi, Carlos Roberto; Rosa, Geraldo Antônio da; Herrán Gascón, Agustín de launtranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
Date
2020-02-20
Citation
10.21723/riaee.v15i2.12366
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. (RIAEE.) 15.2 (2020): 682-696
 
 
 
ISSN
1982-5587
DOI
10.21723/riaee.v15i2.12366
Editor's Version
https://doi.org/10.21723/riaee.v15i2.12366
Subjects
Ambiente educacional; Análisis de factores; Contexto de aprendizaje; Desarrollo de la educación; Desigualdad cultural; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/693361

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

O presente artigo tem como objetivo identificar os elementos mais importantes que, atualmente, geram desigualdades na educação, a partir de perspectivas local e global, entendendo, assim, sua realidade sob uma visão ampla. Para tanto, recorreu-se à hermenêutica reconstrutiva, por entendê-la como uma metodologia adequada para abordar a questão. A busca e objetivação desses elementos são a consequência inevitável para propiciar a compreensão do atual cenário. Nesse sentido, a pesquisa é apoiada por uma avaliação crítica dos relatórios do PISA, entendida como uma fonte de análise comparativa de relevância extraordinária no momento. Como resultado e dentro de um contexto internacional e localmente construído, verificam-se as diferenças de desempenho em educação no Brasil, principalmente quando comparadas com as de países de melhores resultados. Embora, historicamente, a Finlândia e a Coreia do Sul tenham dados melhores nos relatórios do PISA, mesmo com diferentes estratégias e políticas, conclui-se que, acima de qualquer tipo de ação, há o foco, como é entendido no campo das Ciências da Administração
 
El objetivo del texto es identificar los elementos más importantes que, en la actualidad, generan desigualdades en la educación, desde una perspectiva global. Con ello se pretende comprender su realidad con una perspectiva macro. Para responder al objetivo se ha recurrido a la hermenéutica reconstructiva, por entenderla como una metodología adecuada para tratar el asunto. La búsqueda y objetivación de esos elementos son la consecuencia inevitable para propiciar esa comprensión. La investigación se apoya en una valoración crítica de los informes PISA, entendidos como una fuente de evaluación comparada de extraordinaria relevancia en la actualidad. Como resultado y dentro de un contexto internacional y localmente construido, se constatan las diferencias de desempeño en la educación en Brasil, especialmente si se compara con las de países con mejores resultados. Aunque históricamente, Finlandia y Corea del Sur tengan mejores datos en los informes PISA, incluso con diferentes estrategias y políticas, se concluye que, por encima de cualquier tipo de acción, está el ‘foco’, tal y como se entiende en el campo de las Ciencias de la Administración
 
The purpose of the text is to identify which are the elements these days that generate inequalities in education, from a local and global perspective. This aims to understand its reality with a macro perspective. In order to answer the objective, it was used the reconstructive hermeneutics, which is seen as a suitable methodology to address the question. The search for these elements is the inevitable consequence of this understanding. The research is supported by a critical evaluation of the PISA reports, understood as a comparative source of extraordinary relevance now. As a result, within an international and locally constructed context, the differences in performance in education in Brazil are significant, especially when compared with those countries with better results. Although historically, Finland and South Korea have better data in the PISA reports, even with different strategies and policies, it is concluded that, above any kind of action, there is the focus, as it is understood in the field of the Administrative Sciences
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
escenarios_sabbi_RIEE_2020.pdf
Size
298.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sabbi, Carlos Roberto - Rosa, Geraldo Antônio da - Herrán Gascón, Agustín de la

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16576]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Reflexiones para una reforma profunda de la educación, desde un enfoque basado en la complejidad, la universalidad y la conciencia 

    Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM
    2011
  • Reflexiones didácticas sobre el componente socio-humanístico en la formación creativa del arquitecto 

    Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM; Pérez Ramírez, Elio; Torres Bugdud, Arturo
    2012
  • La práctica del 'acompañamiento educativo' desde la tutoría en situaciones de duelo 

    Cortina Selva, Mar; Herrán Gascón, Agustín de laAutoridad UAM
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram