UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

Estudio del impacto pedagógico provocado por experiencias de formación permanente del profesorado basadas en el Proyecto Europeo Future Classroom Lab

Author
Alameda Villarubia, Alberto
Advisor
Gómez García, Melchoruntranslated; Poyatos Dorado, Césaruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2020-11-11
Subjects
Enseñanza - Participación - Interacción - Aprendizaje - Tesis doctorales; Enseñanza - Formación del profesorado - Nuevos espacios - TIC - Tesis doctorales; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/693999
Note
Tesis doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación de Profesorado y Educación,Departamento de Didácticas Específicas. Fecha de lectura: 11-11-2020

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La redefinición de espacios de aprendizaje constituye una tendencia actual en el mundo de la educación. Sin embargo, encontramos escasa investigación que identifique el impacto pedagógico que provoca. El objetivo de este estudio es analizar el cambio en las actividades del aula que se producen tras una experiencia de formación docente basada en el proyecto europeo Future Classroom Lab. Mediante un cuestionario, analizamos la vida del aula en dos momentos: pretest (previo a la formación) - postest (posterior a la formación). Encontramos diferencias estadísticamente significativas en los escenarios de aprendizaje analizados (Investigar-Desarrollar, Crear, Presentar, Interactuar-Intercambiar), mostrando una transformación relevante en el uso otorgado a la tecnología que transita desde un uso más individual y pasivo hacia procesos de aprendizaje más colaborativo. Concluimos, por tanto, que una formación vivenciada y orientada al rediseño de los espacios escolares puede actuar como agente de cambio de la praxis docente
 
The redefinition of learning spaces constitutes a current trend in the world of education. However, we found little research that identifies the pedagogical impact it causes. The objective of this study is to analyze the change in classroom activities that occur after a teacher training experience based on the European Future Classroom Lab project. Through a questionnaire, we analyzed classroom life at two points: pretest (prior to the training) - posttest (post-training). We found statistically significant differences in the learning scenarios analyzed (Investigate-Develop, Create, Present, Interact-Exchange), showing a relevant transformation in the use given to technology that transitions from a more individual and passive use towards more collaborative learning processes . We conclude, therefore, that an experienced training oriented to the redesign of school spaces can act as an agent of change in teaching practice
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
alameda_villarrubia_alberto.pdf
Size
18.05Mb
Format
PDF
Description
Texto de la Tesis Doctoral

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Alameda Villarubia, Alberto

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19115]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Instituciones y organismos de coordinación de la formación permanente del profesorado de enseñanza primaria en los países europeos 

    Arrimadas Gómez, Irene; Martín Ramos, Ana Isabel
    1998
  • Estudio del uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la formación permanente del profesorado para la mejora de la práctica docente 

    Alfaro Rodríguez, Ana Paulina
    2013
  • Experiencias de aprendizaje-servicio en la formación del profesorado: Un estudio de caso 

    Opazo Carvajal, Héctor
    2015-12-18
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram