UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Design and validation scale to assess university servicelearning in physical activity and sports

Title (trans.)
Diseño y validación de una escala para evaluar el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte
Author
Santos Pastor, M. Luisauntranslated; Cañadas Martín, Laurauntranslated; Martínez Muñoz, Luis Fernandountranslated; García-Rico, Luis
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
UNED. Servicio de Publicación y Difusión Digital
Date
2020-01-01
Citation
10.5944/educXX1.25422
Educación XX1 23.2 (2020): 67-93
 
 
 
ISSN
1139-613X (print); 2174-5374 (online)
DOI
10.5944/educXX1.25422
Editor's Version
http://doi.org/10.5944/educXX1.25422
Subjects
Assessment; Higher education; Physical education; Questionnaire; Service-learning; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/694760

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

The interest that Service-Learning is having in the framework of Higher Education encourages verification of its effects on university education. For this purpose, we need rigorous and reliable tools that help us measure the impact of these training proposals from a comprehensive approach. This article describes the process for the design and validation of an instrument that allows us to assess the evaluation of the perception of university students regarding Service-Learning in Physical Activity and Sport and how they contribute to their learning. For the construction of the instrument, a bibliographic review was carried out related to the proposed objective. For validation, 200 students from five Spanish universities who had participated during the 2017/2018 and 2018/2019 courses in some experience of ServiceLearning in Physical Activity with groups at a disadvantage were included. Content validation was developed by six experts. A confirmatory factor analysis was carried out to assess the theoretical dimension structure proposed for the scale and the internal consistency of the global scale and each of its dimensions was checked. The results confirm the adequacy of the chosen structural model (RMSEA =.08) and the reliability of the scale (α =.95) and of each of its dimensions (α between.68 and.86). It is concluded that the scale is valid for measuring students’ perception of participation in University Service-Learning experiences and their contribution to learning and personal and social development. In addition, it will allow us to objectify and validate the specific effects that this pedagogical approach has in its educational, professional, personal and community aspect.
 
El interés que está teniendo el Aprendizaje-Servicio en el marco de la Educación Superior incita a comprobar sus efectos en la formación universitaria. Para ello se precisa de herramientas rigurosas y fiables que ayuden a medir el impacto de estas propuestas formativas desde un enfoque integral. En este artículo se describe el proceso de diseño y validación de un instrumento que permita evaluar la percepción de los estudiantes universitarios sobre el Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte y cómo contribuyen a su aprendizaje. Para la construcción del instrumento se realizó una revisión bibliográfica relacionada con el objetivo propuesto. Para su validación se contó con 200 estudiantes de cinco universidades españolas, que participaron durante los cursos 2017/18 y 2018/9 en alguna experiencia de Aprendizaje-Servicio en Actividad Física con colectivos en situación de desventaja. La validación de contenido fue llevada a cabo por seis expertos. Se realizó un análisis factorial confirmatorio para valorar la estructura de dimensiones teóricas propuesta para la escala y se comprobó la consistencia interna de la escala global y de cada una de sus dimensiones. Los resultados confirman la adecuación del modelo estructural elegido (RMSEA= .08) y la fiabilidad de la escala (α = .95) y de cada una de sus dimensiones (α entre .68 y .86). Se concluye que la escala es válida para medir la percepción del alumnado sobre la participación en experiencias de Aprendizaje-Servicio Universitario y su contribución al aprendizaje y desarrollo personal y social. Además, nos permitirá objetivar y validar los efectos concretos que tiene este enfoque pedagógico en su dimensión formativa, profesional, personal y comunitaria
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
disenno_santos_EXX1_2020.pdf
Size
697.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Santos Pastor, M. Luisa - Cañadas Martín, Laura - Martínez Muñoz, Luis Fernando - García-Rico, Luis

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17762]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The building up of professional aptitudes through university service-learning's methodology in sciences of physical activity and sports 

    García Rico, Luís; Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Ruiz-Montero, Pedro Jesús
    2021-09-01
  • Environmental Education in Initial Training: Effects of a Physical Activities and Sports in the Natural Environment Program for Sustainable Development 

    Santos-Pastor, M. Luisa; Ruiz-Montero, Pedro Jesús; Chiva-Bartoll, Oscar; Baena-Extremera, Antonio; Martínez-Muñoz, L. Fernando
    2022-03-09
  • Research on Service-Learning in Physical Activity and Sport: Where We Have Been, Where We Are, Where We Are Going 

    Francisco-Garcés, Xavier; Salvador-Garcia, Celina; Maravé-Vivas, María; Chiva-Bartoll, Oscar; Santos Pastor, M. LuisaAutoridad UAM
    2022-06-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad