Design and validation scale to assess university servicelearning in physical activity and sports
Title (trans.)
Diseño y validación de una escala para evaluar el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporteEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaPublisher
UNED. Servicio de Publicación y Difusión DigitalDate
2020-01-01Citation
10.5944/educXX1.25422
Educación XX1 23.2 (2020): 67-93
ISSN
1139-613X (print); 2174-5374 (online)DOI
10.5944/educXX1.25422Editor's Version
http://doi.org/10.5944/educXX1.25422Subjects
Assessment; Higher education; Physical education; Questionnaire; Service-learning; EducaciónAbstract
The interest that Service-Learning is having in the framework of Higher Education encourages verification of its effects on university education. For this purpose, we need rigorous and reliable tools that help us measure the impact of these training proposals from a comprehensive approach. This article describes the process for the design and validation of an instrument that allows us to assess the evaluation of the perception of university students regarding Service-Learning in Physical Activity and Sport and how they contribute to their learning. For the construction of the instrument, a bibliographic review was carried out related to the proposed objective. For validation, 200 students from five Spanish universities who had participated during the 2017/2018 and 2018/2019 courses in some experience of ServiceLearning in Physical Activity with groups at a disadvantage were included. Content validation was developed by six experts. A confirmatory factor analysis was carried out to assess the theoretical dimension structure proposed for the scale and the internal consistency of the global scale and each of its dimensions was checked. The results confirm the adequacy of the chosen structural model (RMSEA =.08) and the reliability of the scale (α =.95) and of each of its dimensions (α between.68 and.86). It is concluded that the scale is valid for measuring students’ perception of participation in University Service-Learning experiences and their contribution to learning and personal and social development. In addition, it will allow us to objectify and validate the specific effects that this pedagogical approach has in its educational, professional, personal and community aspect. El interés que está teniendo el Aprendizaje-Servicio en el marco de
la Educación Superior incita a comprobar sus efectos en la formación
universitaria. Para ello se precisa de herramientas rigurosas y fiables
que ayuden a medir el impacto de estas propuestas formativas desde un enfoque integral. En este artículo se describe el proceso de diseño y validación de un instrumento que permita evaluar la percepción de los estudiantes universitarios sobre el Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte y cómo contribuyen a su aprendizaje. Para la construcción del instrumento se realizó una revisión bibliográfica relacionada con el objetivo propuesto. Para
su validación se contó con 200 estudiantes de cinco universidades españolas,
que participaron durante los cursos 2017/18 y 2018/9 en alguna experiencia
de Aprendizaje-Servicio en Actividad Física con colectivos en situación
de desventaja. La validación de contenido fue llevada a cabo por seis expertos.
Se realizó un análisis factorial confirmatorio para valorar la estructura
de dimensiones teóricas propuesta para la escala y se comprobó la consistencia
interna de la escala global y de cada una de sus dimensiones. Los resultados
confirman la adecuación del modelo estructural elegido (RMSEA= .08) y la
fiabilidad de la escala (α = .95) y de cada una de sus dimensiones (α entre
.68 y .86). Se concluye que la escala es válida para medir la percepción del
alumnado sobre la participación en experiencias de Aprendizaje-Servicio
Universitario y su contribución al aprendizaje y desarrollo personal y social.
Además, nos permitirá objetivar y validar los efectos concretos que
tiene este enfoque pedagógico en su dimensión formativa, profesional, personal y comunitaria
Files in this item
Google Scholar:Santos Pastor, M. Luisa
-
Cañadas Martín, Laura
-
Martínez Muñoz, Luis Fernando
-
García-Rico, Luis
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Environmental Education in Initial Training: Effects of a Physical Activities and Sports in the Natural Environment Program for Sustainable Development
Santos-Pastor, M. Luisa; Ruiz-Montero, Pedro Jesús; Chiva-Bartoll, Oscar; Baena-Extremera, Antonio; Martínez-Muñoz, L. Fernando
2022-03-09