Show simple item record

dc.contributor.authorJiménez Ávila, F. Javier
dc.contributor.authorMederos Martín, Alfredo 
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Prehistoria y Arqueologíaes_ES
dc.date.accessioned2021-04-22T06:14:20Z
dc.date.available2021-04-22T06:14:20Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.citationZephyrus 85 (2020): 53-78es_ES
dc.identifier.issn0514-7336 (print)es_ES
dc.identifier.issn2386-3943 (online)es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/694780
dc.description.abstractThe Metropolitan Museum of Art, in New York, exhibits two bronze plaques which reproduce the iconography of the famous Spanish item known as 'Bronce Carriazo'. They are considered as lateral cheeks of a horse bridle bit cast by a West Phoenician workshop around the 7th century bc. They present some iconographic and, above all, technical differences with the Sevillian piece. These horse harness pieces represent the goddess qudšu 'ǎtart, a winged warrior divinity linked to the Phoenician royalty. The two heads of birds at the upper edges seem to configure the bow and the stern of a solar boat (the sun itself is symbolized in a central rosette). It would be the solar ship that sails through a water sky, depicting the trip to the otherworld in the extreme West. These Hispanic-Phoenician bronzes are inspired by the oriental repertoires and they reflect the assumption of a mythical and religious ideology, strongly rooted in Orient, by the western Iberian aristocracies throughout the Early Iron Age.en_US
dc.description.abstractEn el Metropolitan Museum of Art, New York, se conservan dos placas de bronce que reproducen la iconografía del célebre Bronce Carriazo. Se consideran camas laterales de un bocado de caballo elaborado por un taller fenicio occidental en torno al s. vii a. C., y presentan algunas diferencias iconográficas y, sobre todo, técnicas, con la conocida pieza sevillana. Los bocados representan a la diosa qudšu ’aštart, una divinidad alada guerrera vinculada a la realeza fenicia. Las dos cabezas de ánades a ambos extremos parecen formar la proa y la popa de una barca solar, con el sol simbolizado en una roseta central, pues el barco solar realizaba el viaje al más allá en el extremo Occidente, navegando por un cielo de agua. Estas producciones de bronces hispano-fenicios, inspiradas en los repertorios orientales, reflejan la asunción por las aristocracias orientalizantes de la Península Ibérica de una ideología y simbología mítica y religiosa de raigambre oriental en el Hierro Antiguoes_ES
dc.format.extent26 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen_US
dc.publisherEdiciones Universidad de Salamancaes_ES
dc.relation.ispartofZephyruses_ES
dc.rights© Universidad de Salamancaes_ES
dc.subject.otherBronzesen_US
dc.subject.otherHorse harnessen_US
dc.subject.otherIberian Peninsulaen_US
dc.subject.otherOrientalising Perioden_US
dc.subject.otherReligionen_US
dc.titleTwo West Phoenician bronze horse bits in the Metropolitan Museum of Art (New York): On the function and iconography of the so-called Bronze Carriazoen_US
dc.title.alternativeDos bocados de bronce hispano-fenicios en el Metropolitan Museum of Art (New YorK): En torno a la funcionalidad e iconografía del bronce Carriazoes_ES
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaArqueologíaes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.14201/zephyrus2020855378es_ES
dc.identifier.doi10.14201/zephyrus2020855378es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage53es_ES
dc.identifier.publicationissue85es_ES
dc.identifier.publicationlastpage78es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.ccReconocimientoes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMMederos Martín, Alfredo (261312)
dc.facultadUAMFacultad de Filosofía y Letras


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record