Lo que nos preocupa a los médicos. Reflexión y enseñanza: Una experiencia educativa en el Grado de Medicina Universidad Autónoma de Madrid
Entity
UAM. Departamento de MedicinaPublisher
UAH. Facultad de Medicina y Ciencias de la SaludDate
2020-05-30Citation
10.37536/RIECS.2020.5.1.193
RIEECS. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud 5.1 (2020): 1-6
ISSN
2530-2787DOI
10.37536/RIECS.2020.5.1.193Editor's Version
https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.193Subjects
Práctica reflexiva; Profesionalismo; Facultad de medicina; MedicinaRights
© 2020 The AuthorsAbstract
Los valores clínicos en el ejercicio de la medicina son múltiples y muchas veces los médicos no somos conscientes de los mismos cuando trabajamos. No existen técnicas suficientemente contrastadas para la enseñanza efectiva de la reflexión y el profesionalismo. Objetivos: Integrar la enseñanza del humanismo y del profesionalismo en el currículum del estudiante de medicina en etapas tempranas. Utilizar la reflexión personal, como técnica más efectiva para la docencia del profesionalismo. Material y Métodos: Se invitó, a través del envío de un vídeo, a los estudiantes de 2º curso Medicina, en la asignatura Introducción a la Práctica clínica y tras la rotación por consulta en el centro de salud, a participar en un seminario de reflexión "sobre lo que nos preocupa a los médicos", vivencia de la enfermedad y profesionalismo. La sesión de 90 minutos, fue dirigida por los profesores responsables de la asignatura y grabada. Se acompañó de un observador externo, psiquiatra, para la evaluación posterior. Resultados: Las preocupaciones recogidas fueron: Lograr una calidad humana en la atención al individuo y la comunidad, Habilidades en comunicación, Compromiso emocional. Gestionar sus miedos. Tras el feed back expresan ganaron en confianza, al poder dar salida a sus dudas, y reforzada la vocación médica. Conclusiones: La reflexión se identifica como un componente clave del profesionalismo, y se debiera incluir en los planes de estudio formativos de los profesionales de la salud The clinical values in the practice of medicine are multiple and many times doctors are not aware of them when we work. There are no sufficiently proven techniques for effective teaching of reflection and professionalism. Objectives: Integrate the teaching of humanism and professionalism in the curriculum of the medical student in early stages. Use personal reflection as the most effective technique for teaching professionalism. Material Methods: Through the sending of a video, the students of the 2nd year Medicine were invited in the subject Introduction to Clinical Practice and after the rotation by consultation in the health center, to participate in a reflection seminar "on what we care about doctors ", experience of the disease and professionalism. The 90-minute session was directed by the teachers responsible for the subject and recorded. He was accompanied by an external observer, a psychiatrist, for further evaluation. Results: The concerns collected were: Achieve a human quality in the attention to the individual and the community, Communication skills, Emotional commitment and Manage your fears. After the feedback they expressed confidence, being able to answer their questions, and reinforced the medical vocation. Conclusions: Reflection is identified as a key component of professionalism, and should be included in the training curricula of health professionals
Files in this item
Google Scholar:Gutiérrez Misis, Alicia
-
Vizcaíno Sánchez- Rodrigo, José Mª
-
Arribas Blanco, José María
-
Blanco Ramos, Mª Teresa
-
Blanco Alfonso, Augusto C.
-
González López, Esteban
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Medical students maintain their humanistic and patient‑centred vocation throughout Medicine Degree in Spain: a study based on narratives
Afán de Rivera Atienza, Victor; Gutiérrez Misis, Alicia; Blanco Alfonso, Augusto César
; Vizcaíno Sánchez-Rodrigo, José María
; Arribas Blanco, José María
; Puche López, Natividad; Castell Alcalá, María Voctoria; Blanco Ramos, María Teresa
; Landa Goñi, Jacinta
; Cano Pérez, María Dolores
; Prado Gutiérrez, María Fátima
; García Panadés, Rosa María; González López, Esteban
; Gijón Conde, María Teresa
2023-06-05 -
Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial
Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, Luis; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
2012-12-12