UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Lo que nos preocupa a los médicos. Reflexión y enseñanza: Una experiencia educativa en el Grado de Medicina Universidad Autónoma de Madrid

Author
Gutiérrez Misis, Aliciauntranslated; Vizcaíno Sánchez- Rodrigo, José Mª; Arribas Blanco, José Maríauntranslated; Blanco Ramos, Mª Teresa; Blanco Alfonso, Augusto C.; González López, Estebanuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Medicina
Publisher
UAH. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud
Date
2020-05-30
Citation
10.37536/RIECS.2020.5.1.193
RIEECS. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud 5.1 (2020): 1-6
 
 
 
ISSN
2530-2787
DOI
10.37536/RIECS.2020.5.1.193
Editor's Version
https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.193
Subjects
Práctica reflexiva; Profesionalismo; Facultad de medicina; Medicina
URI
http://hdl.handle.net/10486/694981
Rights
© 2020 The Authors

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Los valores clínicos en el ejercicio de la medicina son múltiples y muchas veces los médicos no somos conscientes de los mismos cuando trabajamos. No existen técnicas suficientemente contrastadas para la enseñanza efectiva de la reflexión y el profesionalismo. Objetivos: Integrar la enseñanza del humanismo y del profesionalismo en el currículum del estudiante de medicina en etapas tempranas. Utilizar la reflexión personal, como técnica más efectiva para la docencia del profesionalismo. Material y Métodos: Se invitó, a través del envío de un vídeo, a los estudiantes de 2º curso Medicina, en la asignatura Introducción a la Práctica clínica y tras la rotación por consulta en el centro de salud, a participar en un seminario de reflexión "sobre lo que nos preocupa a los médicos", vivencia de la enfermedad y profesionalismo. La sesión de 90 minutos, fue dirigida por los profesores responsables de la asignatura y grabada. Se acompañó de un observador externo, psiquiatra, para la evaluación posterior. Resultados: Las preocupaciones recogidas fueron: Lograr una calidad humana en la atención al individuo y la comunidad, Habilidades en comunicación, Compromiso emocional. Gestionar sus miedos. Tras el feed back expresan ganaron en confianza, al poder dar salida a sus dudas, y reforzada la vocación médica. Conclusiones: La reflexión se identifica como un componente clave del profesionalismo, y se debiera incluir en los planes de estudio formativos de los profesionales de la salud
 
The clinical values in the practice of medicine are multiple and many times doctors are not aware of them when we work. There are no sufficiently proven techniques for effective teaching of reflection and professionalism. Objectives: Integrate the teaching of humanism and professionalism in the curriculum of the medical student in early stages. Use personal reflection as the most effective technique for teaching professionalism. Material Methods: Through the sending of a video, the students of the 2nd year Medicine were invited in the subject Introduction to Clinical Practice and after the rotation by consultation in the health center, to participate in a reflection seminar "on what we care about doctors ", experience of the disease and professionalism. The 90-minute session was directed by the teachers responsible for the subject and recorded. He was accompanied by an external observer, a psychiatrist, for further evaluation. Results: The concerns collected were: Achieve a human quality in the attention to the individual and the community, Communication skills, Emotional commitment and Manage your fears. After the feedback they expressed confidence, being able to answer their questions, and reinforced the medical vocation. Conclusions: Reflection is identified as a key component of professionalism, and should be included in the training curricula of health professionals
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
lo_gutierrez_RIECS_2020.pdf
Size
363.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gutiérrez Misis, Alicia - Vizcaíno Sánchez- Rodrigo, José Mª - Arribas Blanco, José María - Blanco Ramos, Mª Teresa - Blanco Alfonso, Augusto C. - González López, Esteban

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17732]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Medical students maintain their humanistic and patient‑centred vocation throughout Medicine Degree in Spain: a study based on narratives 

    Afán de Rivera Atienza, Victor; Gutiérrez Misis, AliciaAutoridad UAM; Blanco Alfonso, Augusto CésarAutoridad UAM; Vizcaíno Sánchez-Rodrigo, José MaríaAutoridad UAM; Arribas Blanco, José MaríaAutoridad UAM; Puche López, Natividad; Castell Alcalá, María Voctoria; Blanco Ramos, María TeresaAutoridad UAM; Landa Goñi, JacintaAutoridad UAM; Cano Pérez, María DoloresAutoridad UAM; Prado Gutiérrez, María FátimaAutoridad UAM; García Panadés, Rosa María; González López, EstebanAutoridad UAM; Gijón Conde, María TeresaAutoridad UAM
    2023-06-05
  • Medical empathy in medical students in Madrid: A proposal for empathy level cut-off points for Spain 

    Blanco Canseco, José Manuel; Blanco Alfonso, Augusto CésarAutoridad UAM; Caballero Martínez, Fernando; Hawkins Solís, María Magdalena; Fernández Agulló, Teresa; Lledó García, Lourdes; López Román, Antonio; Piñas Mesa, Antonio; Vara Ameigeiras, Elena Maria; Monge Martín, Diana
    2022-05-23
  • Effectiveness of a cognitive behavioral intervention in patients with medically unexplained symptoms: Cluster randomized trial 

    Lápez-García-Franco, Alberto; Del-Cura-González, Ma Isabel; Caballero Martínez, LuisAutoridad UAM; Sanz-Cuesta, Teresa; Díaz-García, Marta Isabel; Rodríguez Monje, Ma Teresa; Chahua, Marcela; Mũoz-Sanchez, Inmaculada; Serrano-González, Dolores; Rollán-Llanderas, Teresa; Nieto-Blanco, Esther; Losada-Cucco, Liliana; Caballero-Martínez, Fernando; Sanz-García, Nuria; Pose-García, Belén; Jurado-Sueiro, Montserrat; Rey, ManuelaLuque; De Blas González, Francisca García; Abanto, Ma Angeles Miguel; Bayona, Teresa Sanz; Ayllán-Camargo, Rafaela; Lopez, Inmaculada Santamaría; Hernando, María Luisa Santiago; Beltran-Alvarez, Rosario; Aguilar-Gutierrez, Ana Isabel; Mota-Rodriguez, Jose Luis; Cosculluela-Pueyo, Rafaél; Lápez-Martín-Aragán, Teresa; Bonilla-Sanchez, Rosa; Aritieda-González-Granda, Ma Carmen; Razola-Rincán, Raquel; Sanchez-de-la-Ventana, Ma Angeles; Martinez-Guinea, Concepcián; Huerta-Galindo, Luis; Barrio-Ovalle, Ana Belén; Miguel-Martín, Susana; Portero-Fraile, Paz; Pensado-Freire, Higinio; Herrera-Garcia, María Luisa; Azcoaga-Lorenzo, Amaya; Gámez-García, Inés; Llamas-Sandino, Nuria; Lápez-Borja, Isabel; Maldonado-Castro, Hortensia; Lumbreras-Villarán, Patricia; Ascanio-Durán, Carlos
    2012-12-12
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad