UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El patrimonio a través de la Educación Musical: Tratamiento y enfoque en el currículo de Educación Primaria

Title (trans.)
Heritage through Music Education: Approached in the Primary Education curriculum
Author
Martínez-Rodríguez, Martauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Música
Publisher
Ediciones Complutense
Date
2021-06-01
Citation
10.5209/reciem.68682
Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical 18 (2021): 27-37
 
 
 
ISSN
1698-7454
DOI
10.5209/reciem.68682
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.5209/reciem.68682
Subjects
Cultural heritage; Curriculum; Educational legislation; Heritage education; Music education; Primary education; Música
URI
http://hdl.handle.net/10486/697379
Rights
© 2021 Ediciones Complutense

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

According to the educational legislation Music Education has among its objectives the challenge of knowing, taking care and transmitting the cultural heritage, since music constitutes an irreplaceable part of it. It is in this context that this study takes place, which aims at analysing the way heritage is approached within Music Education in the 17 Autonomous Decrees or Orders which regulate the Primary Education curriculum in Spanish territory. The results show differences in the teaching load and in the presence of content related to musical heritage between the communities. An issue that should be borne in mind in curriculum revision processes, to achieve a Musical Education that grants that the new generations know, and therefore understand and value their musical legacy.
 
Según la legislación educativa la Educación Musical tiene entre sus objetivos el reto de conocer, conservar y transmitir el patrimonio cultural, ya que la música constituye una parte insustituible del mismo. En este contexto se desarrolla esta investigación, que tiene como objetivo analizar la presencia y el enfoque del patrimonio dentro de la Educación Musical en los 17 Decretos u Órdenes autonómicas que regulan el currículo de Educación Primaria en el territorio español. Los resultados muestran diferencias en la carga lectiva y en la presencia de contenidos relativos al patrimonio musical entre las comunidades. Este aspecto supone un punto de reflexión a tener en cuenta en los procesos de revisión curricular, para lograr una Educación Musical que garantice que las nuevas generaciones conozcan y, por tanto, comprendan y valoren su legado musical
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
patrinmonio_martinez_RECIEM_20221.pdf
Size
461.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martínez-Rodríguez, Marta

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17143]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Percepciones sobre el uso del patrimonio en la enseñanza de la Educación Artística. Un estudio con futuros profesores de Educación Primaria 

    Fontal, Olaia; Martínez-Rodríguez, MartaAutoridad UAM; Ballesteros, Tania; Cepeda, Jesús
    2021-12
  • Antiquity in the history of music: A critical review of the music textbooks for secondary education in Spain 

    Martínez-Rodríguez, MartaAutoridad UAM
    2022-06-06
  • Musical Heritage as a Means of Sustainable Development: Perceptions in Students Studying for a Degree in Primary Education 

    Martínez-Rodríguez, MartaAutoridad UAM; Hernández-de la Cruz, José Manuel; Borja, Aso; Ciriza, Carlos D.
    2022-05-18
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad