Diseño y validación de los cuestionarios de representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y para Profesores (CRJSP)
Title (trans.)
Design and validation of the social justice representation questionnaires for secondary students (SJRQSS) and for teachers (SJRQT)Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICE; Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)Date
2020-12-01Citation
10.15366/riejs2020.9.2.017
Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 9.2 (2020): 351-381.
ISSN
2254-3139DOI
10.15366/riejs2020.9.2.017Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.017Subjects
Secondary education; Social justice; Social representations; Students; Teachers; EducaciónAbstract
This article describes the process of construction and validation of two instruments designed to evaluate the representations that students and teachers have about Social Justice from a perspective that takes into account the three dimensions proposed by Nancy Fraser (2008) of Redistribution, Recognition and Representation/Participation. To this end, the Social Justice Representations Questionnaire for Secondary Students (SJRQSS) and the Social Justice Representations Questionnaire for Teachers (SJRQT) have been developed. The SJRQSS consists of 30 questions in a dilemma format, presenting 10 questions from each of the Social Justice dimensions. The SJRQT has 39 questions, including 9 additional dilemmas on issues related to Social Justice in education. Each question poses a dilemma with three response options which pose different degrees of social justice (high, medium and low). The instruments have followed a double validation process: a validation by expert judges and a pilot study that has been applied to 130 teachers in training. The results indicate that the two instruments have adequate validity and reliability to evaluate the social justice representations of secondary students and teachers. Se describe el proceso de construcción y validación de dos instrumentos destinados a evaluar las representaciones que estudiantes y profesorado tienen sobre la Justicia Social desde una perspectiva que toma en cuenta las tres dimensiones propuestas por Nancy Fraser (2008) de Redistribución, Reconocimiento y Representación/Participación. Para ello, se han elaborado el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Profesores (CRJSP). El CRJSES consta de 30 preguntas en formato de dilemas, presentando 10 preguntas de cada una de las dimensiones de Justicia Social. El CRJSP tiene 39 preguntas, incluyendo 9 dilemas adicionales sobre temas relacionados con la Justicia Social en el ámbito educativo. En todas las preguntas se plantea un dilema con tres opciones de respuesta que plantean distintos grados de justicia social (alto, medio y bajo). Los instrumentos han seguido un doble proceso de validación: una validación de jueces expertos y un estudio piloto que ha sido aplicado a 130 profesores en formación. Los resultados indican que los dos instrumentos presentan una validez y fiabilidad adecuadas para evaluar las representaciones de Justicia Social de estudiantes de Educación Secundaria y docentes
Files in this item
Google Scholar:Sainz, Vanesa
-
Jacott Jiménez, Liliana del Carmen
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Representaciones de la justicia social en profesores y estudiantes de Educación Secundaria
Sainz López, Vanesa
2017-07-07