Show simple item record

dc.contributor.authorSainz, Vanesa
dc.contributor.authorJacott Jiménez, Liliana del Carmen 
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2021-09-20T17:30:21Z
dc.date.available2021-09-20T17:30:21Z
dc.date.issued2020-12-01
dc.identifier.citationRevista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) 9.2 (2020): 351-381.es_ES
dc.identifier.issn2254-3139es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/697704
dc.description.abstractThis article describes the process of construction and validation of two instruments designed to evaluate the representations that students and teachers have about Social Justice from a perspective that takes into account the three dimensions proposed by Nancy Fraser (2008) of Redistribution, Recognition and Representation/Participation. To this end, the Social Justice Representations Questionnaire for Secondary Students (SJRQSS) and the Social Justice Representations Questionnaire for Teachers (SJRQT) have been developed. The SJRQSS consists of 30 questions in a dilemma format, presenting 10 questions from each of the Social Justice dimensions. The SJRQT has 39 questions, including 9 additional dilemmas on issues related to Social Justice in education. Each question poses a dilemma with three response options which pose different degrees of social justice (high, medium and low). The instruments have followed a double validation process: a validation by expert judges and a pilot study that has been applied to 130 teachers in training. The results indicate that the two instruments have adequate validity and reliability to evaluate the social justice representations of secondary students and teachers.en_US
dc.description.abstractSe describe el proceso de construcción y validación de dos instrumentos destinados a evaluar las representaciones que estudiantes y profesorado tienen sobre la Justicia Social desde una perspectiva que toma en cuenta las tres dimensiones propuestas por Nancy Fraser (2008) de Redistribución, Reconocimiento y Representación/Participación. Para ello, se han elaborado el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y el Cuestionario de Representaciones de Justicia Social para Profesores (CRJSP). El CRJSES consta de 30 preguntas en formato de dilemas, presentando 10 preguntas de cada una de las dimensiones de Justicia Social. El CRJSP tiene 39 preguntas, incluyendo 9 dilemas adicionales sobre temas relacionados con la Justicia Social en el ámbito educativo. En todas las preguntas se plantea un dilema con tres opciones de respuesta que plantean distintos grados de justicia social (alto, medio y bajo). Los instrumentos han seguido un doble proceso de validación: una validación de jueces expertos y un estudio piloto que ha sido aplicado a 130 profesores en formación. Los resultados indican que los dos instrumentos presentan una validez y fiabilidad adecuadas para evaluar las representaciones de Justicia Social de estudiantes de Educación Secundaria y docenteses_ES
dc.format.extent31 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación "Cambio Educativo para la Justicia Social" (GICEes_ES
dc.publisherRed Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)es_ES
dc.relation.ispartofRevista Internacional de Educación para la Justicia Sociales_ES
dc.subject.otherSecondary educationen_US
dc.subject.otherSocial justiceen_US
dc.subject.otherSocial representationsen_US
dc.subject.otherStudentsen_US
dc.subject.otherTeachersen_US
dc.titleDiseño y validación de los cuestionarios de representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y para Profesores (CRJSP)es_ES
dc.title.alternativeDesign and validation of the social justice representation questionnaires for secondary students (SJRQSS) and for teachers (SJRQT)en_US
dc.typearticleen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.017es_ES
dc.identifier.doi10.15366/riejs2020.9.2.017es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage351es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpage381es_ES
dc.identifier.publicationvolume9es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMJacott Jiménez, Liliana Del Carmen (260261)
dc.facultadUAMDepartamentos Interfacultativoses_ES
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educaciónes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record