UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Do teaching and learning modes matter for the competences aquired by master’s students? Evidence from spanish universities

Title (trans.)
¿Afectan las metodologías docentes y de aprendizaje en las competencias adquiridas por los estudiantes de máster? Evidencia en universidades españolas
Author
Martín-González, Martín; Ortiz Serrano, Salvadoruntranslated; Jano Salagre, Doloresuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Economía Aplicada
Publisher
Education in the Knowledge Society
Date
2020-10-23
Citation
10.14201/eks.23586
Education in the Knowledge Society 21 (2020): 28
 
 
 
ISSN
2444-8729
DOI
10.14201/eks.23586
Editor's Version
https://doi.org/10.14201/eks.23586
Subjects
Active learning; Canonical correlation analysis; Competences; Master graduates; Modes of teaching and learning; Spanish higher education; Economía
URI
http://hdl.handle.net/10486/697719
Rights
© 2020 Universidad de Salamanca

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

One of the main transformations in university education in the European Higher Education Area (EHEA) was the adoption of a competency-based system. This new model requires substantial changes in teaching and learning methodologies. However, empirical research linking methodologies and competences is scarce compared to research analysing the impact of the latter on the employment market. In addition, part of the literature has focused on analysing the weight of each methodology separately and not from a perspective that combines different methodologies. The present work aims to analyse the impact of different types of teaching and learning modes on the skill acquisition of students enrolled in master’s programs in Spain. This issue has been insufficiently analysed in Spain, possibly because of the difficulty in obtaining data and because of relatively recent changes in curricula. Data from the second survey of the Observatory for University Employability and Employment (on 5,337 graduates from 50 Spanish universities) are used. The findings confirm the outstanding importance of the active methodologies reflected in other studies, and a canonical correlation analysis shows that the combination of these methodologies with certain traditional methodologies offers the best educational results. Additionally, the results show the influence of face-to-face methodologies on interpersonal skills.
 
Una de las principales transformaciones en la educación universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) ha sido la adopción de un sistema basado en competencias. Este nuevo modelo requiere cambios sustanciales en las metodologías de enseñanza y aprendizaje. Sin embargo, la investigación empírica que vincula metodologías y competencias es escasa en comparación con la investigación que analiza el impacto de esta última en el mercado laboral. Además, parte de la literatura se ha centrado en analizar el peso de cada metodología por separado y no desde una perspectiva que combine diferentes metodologías. El presente trabajo tiene como objetivo analizar el impacto de los diferentes tipos de modos de enseñanza y aprendizaje en la adquisición de habilidades de los estudiantes matriculados en programas de máster en España. Este problema ha sido insuficientemente analizado en España, posiblemente debido a la dificultad para obtener datos y debido a cambios relativamente recientes en los planes de estudio. Se utilizan datos de la segunda encuesta del Observatorio para la empleabilidad y el empleo universitarios (sobre 5.337 estudiantes de 50 universidades españolas). Los hallazgos confirman la importancia sobresaliente de las metodologías activas reflejadas en otros estudios, y un análisis de correlación canónica muestra que la combinación de estas metodologías con ciertas metodologías tradicionales ofrece los mejores resultados educativos. Además, los resultados muestran la influencia de las metodologías presenciales en las habilidades interpersonales
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
do_martin_EKS_2020.pdf
Size
832.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martín-González, Martín - Ortiz Serrano, Salvador - Jano Salagre, Dolores

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16606]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Afectan las metodologías docentes y de aprendizaje en las competencias adquiridas por los estudiantes de máster? Evidencia en universidades españolas 

    Martín-González, Martín; Ortiz Serrano, SalvadorAutoridad UAM; Jano Salagre, DoloresAutoridad UAM
    2020-10-23
  • Experiencia de innovación docente en estadística económica Innovative teaching experience in economic statistics 

    Jano Salagre, DoloresAutoridad UAM; Ortiz Serrano, SalvadorAutoridad UAM
    2007
  • Estimación del esfuerzo efectivo para superar la asignatura de estadística descriptiva en las Licenciaturas de Economía y Administración de Empresas 

    Jano Salagre, DoloresAutoridad UAM; Ortiz Serrano, SalvadorAutoridad UAM
    2007
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram