Show simple item record

dc.contributor.authorVázquez Manassero, Margarita Ana 
dc.contributor.authorVázquez Alonso, Ángel
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Historia y Teoría del Artees_ES
dc.date.accessioned2022-01-27T12:13:03Z
dc.date.available2022-01-27T12:13:03Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.identifier.citationEnseñanza de las Ciencias 35.3 (2017): 195-215es_ES
dc.identifier.issn0212-4521es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/699990
dc.description.abstractAn interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. As history and art are also school subjects, science teaching is approached by an interdisciplinary humanistic view through integrating science and humanities. The approach is contextualized with the case of Galileo's telescope, which provides additional issues on nature of science and technology, the relationships between science and technology (scientific instruments) and the general relations of science and technology with society (art). As an example, a global educational proposal for the case is developeden_US
dc.description.abstractSe plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. Integrando ciencias y humanidades, ya que historia y arte son también materias escolares, este enfoque interdisciplinar propone una enseñanza de ciencias humanística. Este enfoque se contextualiza con el caso del telescopio de Galileo, que aporta cuestiones adicionales de naturaleza de la ciencia y tecnología (nacimiento de la ciencia), las relaciones ciencia-tecnología (instrumentación científica) y las relaciones generales de ciencia y tecnología con la sociedad (arte). A modo de ejemplo, se elabora una propuesta didáctica global para el casoes_ES
dc.format.extent22 pag.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversitat Autònoma de Barcelonaes_ES
dc.publisherUniversitat de Valènciaes_ES
dc.relation.ispartofEnseñanza de las Cienciases_ES
dc.rights© 2017 Margarita Ana Vázquez Manassero, Ángel Vázquez Alonsoes_ES
dc.subject.otherGalileo's telescopeen_US
dc.subject.otherHistory of arten_US
dc.subject.otherInterdisciplinary teachingen_US
dc.subject.otherHistory of scienceen_US
dc.subject.otherNature of science and technologyen_US
dc.titleScience meets art: The case of Galileo's telescopeen_US
dc.title.alternativeCiencia y arte se encuentran: el caso del telescopio de Galileoes_ES
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaArte / Bellas Arteses_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2224es_ES
dc.identifier.doi10.5565/rev/ensciencias.2224es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage195es_ES
dc.identifier.publicationissue3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage215es_ES
dc.identifier.publicationvolume35es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.ccReconocimientoes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.authorUAMVázquez Manassero, Margarita Ana (314974)
dc.facultadUAMFacultad de Filosofía y Letras


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record