UAM | UAM_Biblioteca | Buscador único | Portal de Producción Científica | Repositorio de Datos de Investigación UAM
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • español 
    • español
    • English
  • Identificarse
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Buscar en Biblos-e Archivo

Búsqueda avanzada

Listar

Todo Biblos-e ArchivoComunidades y coleccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultadesEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultades

Mi cuenta

IdentificarseRegistro

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Ayuda

Guía sobre el repositorio de la UAMQuiero depositar mi trabajoPreguntas frecuentes

UAM_Biblioteca

Ver ítem 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem

A Bayesian generalized explanatory item response model to account for learning during the test

Autor (es)
Lozano, José H.; Revuelta, Javier
Entidad
UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología
Editor
Springer
Fecha de edición
2021-08-30
Cita
10.1007/s11336-021-09786-x
Psychometrika 86.4 (2021): 994-1015
 
 
 
ISSN
1860-0980
DOI
10.1007/s11336-021-09786-x
Financiado por
The project was supported by the Grants PSI2015-66366-P (Ministerio de Economía y Competitividad) and PGC2018-093838-B-I00 (Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades). The computations were run with the support of the Scientific Computing Centre at Universidad Autónoma de Madrid (CCC-UAM)
Proyecto
Gobierno de España. PSI2015-66366-P; Gobierno de España. PGC2018-093838-B-I00
Versión del editor
https://doi.org/10.1007/s11336-021-09786-x
Materias
Bayesian estimation; componential models; item response theory; learning models; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/700652
Derechos
© 2021 by the authors

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Resumen

The present paper introduces a new explanatory item response model to account for the learning that takes place during a psychometric test due to the repeated use of the operations involved in the items. The proposed model is an extension of the operation-specific learning model (Fischer and Formann in Appl Psychol Meas 6:397–416, 1982; Scheiblechner in Z für Exp Angew Psychol 19:476–506, 1972; Spada in Spada and Kempf (eds.) Structural models of thinking and learning, Huber, Bern, Germany, pp 227–262, 1977). The paper discusses special cases of the model, which, together with the general formulation, differ in the type of response in which the model states that learning occurs: (1) correct and incorrect responses equally (non-contingent learning); (2) correct responses only (contingent learning); and (3) correct and incorrect responses to a different extent (differential contingent learning). A Bayesian framework is adopted for model estimation and evaluation. A simulation study is conducted to examine the performance of the estimation and evaluation methods in recovering the true parameters and selecting the true model. Finally, an empirical study is presented to illustrate the applicability of the model to detect learning effects using real data
Mostrar el registro completo del ítem

Lista de ficheros

Thumbnail
Nombre
bayesian_lozano-psychometrika_2021.pdf
Tamaño
383.0Kb
Formato
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Lozano, José H. - Revuelta, Javier

Lista de colecciones del ítem

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17240]

Registros relacionados

Mostrando ítems relacionados por título, autor, creador y materia.

  • Bayesian dimensionality assessment for the multidimensional nominal response model 

    Revuelta Menéndez, JavierAutoridad UAM; Ximénez, Carmen
    2017-06-16
  • Multidimensional ítem response model for nominal variables 

    Revuelta Menéndez, JavierAutoridad UAM
    2014-06-17
  • Logistic response models with item interactions 

    Revuelta Menéndez, JavierAutoridad UAM
    2011-01-13
Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad