UAM | UAM_Biblioteca | Buscador único | Portal de Producción Científica | Repositorio de Datos de Investigación UAM
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • español 
    • español
    • English
  • Identificarse
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Buscar en Biblos-e Archivo

Búsqueda avanzada

Listar

Todo Biblos-e ArchivoComunidades y coleccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultadesEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultades

Mi cuenta

IdentificarseRegistro

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Ayuda

Guía sobre el repositorio de la UAMQuiero depositar mi trabajoPreguntas frecuentes

UAM_Biblioteca

Ver ítem 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem

Metacognitive confidence can increase but also decrease performance in academic settings

Autor (es)
Moreno, Lorena; Briñol, Pablo; Petty, Richard E.
Entidad
UAM. Departamento de Psicología Social y Metodología
Editor
Springer
Fecha de edición
2021-09-09
Cita
10.1007/s11409-021-09270-y
Metacognition and Learning (2021): 1-27
 
 
 
ISSN
1556-1631
DOI
10.1007/s11409-021-09270-y
Financiado por
Research was supported by the Ministerio de Ciencia e Innovación y Universidades, Gobierno de España (ES) [PSI2017-83303-C2-1-P] Grant to Pablo Briñol
Proyecto
Gobierno de España. PSI2017-83303-C2-1-P
Versión del editor
https://doi.org/10.1007/s11409-021-09270-y
Materias
Academic performance; Confidence; Metacognition; Primary and secondary cognitions; Thoughts; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/700654
Derechos
© 2021 by the authors

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Resumen

The present research examined the role of metacognitive confidence in understanding to what extent people’s valenced thoughts guide their performance in academic settings. First, students were asked to engage in positive or negative thinking about exams in their major area of study (Study 1) or about themselves (Studies 2 and 3). The valence of these primary cognitions was manipulated to be positive or negative. Furthermore, a metacognitive variable, the perceived validity of the primary cognitions, was measured or varied to be relatively high or low. Finally, performance was assessed using a knowledge test (Study 1), a geometric shapes task (Study 2) or a selection of questions from the Graduate Record Examination (Study 3). In accordance with self-validation theory, we predicted and found that metacognitive confidence (relative to doubt) increased the impact of primary cognitions on performance. When thoughts were positive, increased confidence in the primary cognitions improved performance. However, when thoughts were negative, the same confidence validated the negative primary cognitions and reduced performance. Thus, metacognitive confidence can lead to opposite findings on performance depending on whether it validates performance-relevant positive thoughts or negative thoughts. Variations in the perceived validity of thoughts mediated the obtained effects. Therefore, we conclude that understanding the process of thought validation can help in specifying why and when metacognitive confidence is likely to work or to backfire in producing the desired performance effects
Mostrar el registro completo del ítem

Lista de ficheros

Thumbnail
Nombre
metacognitive_moreno_ML_2022.pdf
Tamaño
969.7Kb
Formato
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Moreno, Lorena - Briñol, Pablo - Petty, Richard E.

Lista de colecciones del ítem

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16597]

Registros relacionados

Mostrando ítems relacionados por título, autor, creador y materia.

  • The role of meta-cognitive certainty on pornography consumption 

    Paredes Sansinenea, BorjaAutoridad UAM; Martínez, Luz; Cuesta, Ubaldo; Briñol Turnes, Pablo AntonioAutoridad UAM; Petty, Richard; Moreno Díez, Lorena MaríaAutoridad UAM
    2021-03-10
  • Paralinguistic features communicated through voice can affect appraisals of confidence and evaluative judgments 

    Guyer, Joshua J.; Briñol, Pablo; Vaughan‑Johnston, Thomas I.; Fabrigar, Leandre R.; Moreno, Lorena; Petty, Richard E.
    2021-07-06
  • Metacognitive confidence: a neuroscience approach 

    Luttrell, Andrew; Briñol Turnes, Pablo AntonioAutoridad UAM; Petty, Richard E.; Cunnigham, William; Díaz, Darío
    2013
Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram