UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Pre-eminence of determining factors in second language learning: An educator's perspective from Spain

Title (trans.)
Preeminencia de los condicionantes en el aprendizaje de una segunda lengua: la perspectiva de un educador desde España
Author
Arigita-García, Amaya; Sánchez Cabrero, Robertountranslated; Barrientos-Fernández, Amelia; Mañoso Pacheco, Lidiauntranslated; Pericacho Gómez, Francisco Javieruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Filologías y su Didáctica; UAM. Departamento de Pedagogía; UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Date
2021-02-19
Citation
10.1016/j.heliyon.2021.e06282
Heliyon 7.2 (2021): e06282
 
 
 
ISSN
2405-8440
DOI
10.1016/j.heliyon.2021.e06282
Subjects
Educators; Factors; Second language; Teaching-learning process; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/702009
Rights
© 2021 The Authors. Published by Elsevier Ltd.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Second language acquisition as a process is subject to factors related to the student, the teacher, the learning structure and learning organisation, and also to the learning environment. The research hereby presented aims to establish the relevance of the above-mentioned factors in the process of second language learning. The study addresses the point of view of teachers, as their perspective concerning the learning process is privileged. If it were not to be included in a scientific process, this detailed and contextual knowledge would not be able to contribute to the improvement of teaching. The data obtained will allow for the designing of teaching strategies focused on learners' needs and requirements. This is a descriptive, observational and cross-sectional study with the participation of 216 practicing teachers within the Community of Madrid in Spain. The information was collected through an online questionnaire using the Google Drive tool Google Forms. Then, it was analysed and validated with IBM SPSS Statistics 25.0. The outcomes of the study show that the factors linked to the teacher are the most dominant for those educators in the Community of Madrid. Regarding the teacher-student relationship, the use of teaching resources and materials adequate for learning, together with the communication, strategies used, the linguistic input received by the students and the planning of lessons, are factors showing the greatest capacity to determine the process of teaching and learning a second language. Factors; Teaching-learning process; Second language; Educators
 
La adquisición de una segunda lengua como proceso está sujeta a factores relacionados con el alumno, el profesor, la estructura de aprendizaje y la organización del aprendizaje, y también con el entorno de aprendizaje. La investigación que aquí se presenta tiene como objetivo establecer la relevancia de los factores antes mencionados en el proceso de aprendizaje de una segunda lengua. El estudio aborda el punto de vista de los docentes, pues se privilegia su perspectiva sobre el proceso de aprendizaje. Si no se incluyera en un proceso científico, este conocimiento detallado y contextualizado no podría contribuir a la mejora de la enseñanza. Los datos obtenidos permitirán diseñar estrategias didácticas enfocadas a las necesidades y requerimientos de los educandos. Este es un descriptivo, estudio observacional y transversal con la participación de 216 docentes en ejercicio dentro de la Comunidad de Madrid en España. La información se recolectó a través de un cuestionario en línea utilizando elHerramienta de Google Drive Formularios de Google . Luego, se analizó y validó con IBM SPSS Statistics 25.0. Los resultados del estudio muestran que los factores vinculados al docente son los más dominantes para los educadores de la Comunidad de Madrid. En cuanto a la relación profesor-alumno, el uso de recursos y materiales didácticos adecuados para el aprendizaje, junto con la comunicación, las estrategias utilizadas, el aporte lingüístico que reciben los alumnos y la planificación de las lecciones, son los factores que muestran mayor capacidad para determinar el proceso de enseñanza y aprendizaje de una segunda lengua.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
8880153.pdf
Size
1.764Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Arigita-García, Amaya - Sánchez Cabrero, Roberto - Barrientos-Fernández, Amelia - Mañoso Pacheco, Lidia - Pericacho Gómez, Francisco Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16850]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evidentiality in the discourse. Setting boundaries 

    Mañoso Pacheco, LidiaAutoridad UAM; Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Arigita-García, Amaya; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM
    2020-08-10
  • Models on teaching effectiveness in current scientific literature 

    Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Estrada-Chichón, José Luís; Abad-Mancheño, Alfonso; Mañoso Pacheco, LidiaAutoridad UAM
    2021-08-01
  • Análisis del impacto de la observación de la actuación docente en el desarrollo profesional de los docentes de enseñanza obligatoria 

    Gil Pareja, David; Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM; León Mejia, Ana
    2021-07-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad