Show simple item record

dc.contributor.authorArigita-García, Amayaes_ES
dc.contributor.authorSánchez Cabrero, Roberto es_ES
dc.contributor.authorBarrientos-Fernández, Ameliaes_ES
dc.contributor.authorMañoso Pacheco, Lidia es_ES
dc.contributor.authorPericacho Gómez, Francisco Javier es_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Filologías y su Didácticaes_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Pedagogíaes_ES
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2022-05-13T17:22:31Z
dc.date.available2022-05-13T17:22:31Z
dc.date.issued2021-02-19en_US
dc.identifier.citationHeliyon 7.2 (2021): e06282es_ES
dc.identifier.issn2405-8440es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/702009en_US
dc.description.abstractSecond language acquisition as a process is subject to factors related to the student, the teacher, the learning structure and learning organisation, and also to the learning environment. The research hereby presented aims to establish the relevance of the above-mentioned factors in the process of second language learning. The study addresses the point of view of teachers, as their perspective concerning the learning process is privileged. If it were not to be included in a scientific process, this detailed and contextual knowledge would not be able to contribute to the improvement of teaching. The data obtained will allow for the designing of teaching strategies focused on learners' needs and requirements. This is a descriptive, observational and cross-sectional study with the participation of 216 practicing teachers within the Community of Madrid in Spain. The information was collected through an online questionnaire using the Google Drive tool Google Forms. Then, it was analysed and validated with IBM SPSS Statistics 25.0. The outcomes of the study show that the factors linked to the teacher are the most dominant for those educators in the Community of Madrid. Regarding the teacher-student relationship, the use of teaching resources and materials adequate for learning, together with the communication, strategies used, the linguistic input received by the students and the planning of lessons, are factors showing the greatest capacity to determine the process of teaching and learning a second language. Factors; Teaching-learning process; Second language; Educatorses_ES
dc.description.abstractLa adquisición de una segunda lengua como proceso está sujeta a factores relacionados con el alumno, el profesor, la estructura de aprendizaje y la organización del aprendizaje, y también con el entorno de aprendizaje. La investigación que aquí se presenta tiene como objetivo establecer la relevancia de los factores antes mencionados en el proceso de aprendizaje de una segunda lengua. El estudio aborda el punto de vista de los docentes, pues se privilegia su perspectiva sobre el proceso de aprendizaje. Si no se incluyera en un proceso científico, este conocimiento detallado y contextualizado no podría contribuir a la mejora de la enseñanza. Los datos obtenidos permitirán diseñar estrategias didácticas enfocadas a las necesidades y requerimientos de los educandos. Este es un descriptivo, estudio observacional y transversal con la participación de 216 docentes en ejercicio dentro de la Comunidad de Madrid en España. La información se recolectó a través de un cuestionario en línea utilizando elHerramienta de Google Drive Formularios de Google . Luego, se analizó y validó con IBM SPSS Statistics 25.0. Los resultados del estudio muestran que los factores vinculados al docente son los más dominantes para los educadores de la Comunidad de Madrid. En cuanto a la relación profesor-alumno, el uso de recursos y materiales didácticos adecuados para el aprendizaje, junto con la comunicación, las estrategias utilizadas, el aporte lingüístico que reciben los alumnos y la planificación de las lecciones, son los factores que muestran mayor capacidad para determinar el proceso de enseñanza y aprendizaje de una segunda lengua.es_ES
dc.format.extent19 páges_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoengen_US
dc.relation.ispartofHeliyones_ES
dc.rights© 2021 The Authors. Published by Elsevier Ltd.en_US
dc.subject.otherEducatorsen_US
dc.subject.otherFactorsen_US
dc.subject.otherSecond languageen_US
dc.subject.otherTeaching-learning processen_US
dc.titlePre-eminence of determining factors in second language learning: An educator's perspective from Spainen_US
dc.title.alternativePreeminencia de los condicionantes en el aprendizaje de una segunda lengua: la perspectiva de un educador desde Españaes_ES
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.heliyon.2021.e06282es_ES
dc.identifier.publicationfirstpagee06282-1es_ES
dc.identifier.publicationissue2es_ES
dc.identifier.publicationlastpagee06282-19es_ES
dc.identifier.publicationvolume7es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.rights.ccReconocimiento – NoComercial – SinObraDerivadaes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educaciónes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record