Incidencia de la segregación socioeconómica escolar en el rendimiento académico. Un estudio desde Perú
Title (trans.)
Incidence of socioeconomic school segregation on academic performance. A study from PeruEntity
UAM. Departamento de PedagogíaPublisher
Arizona State Univ, Mary Lou Fulton Teachers ColDate
2021-04-12Citation
10.14507/epaa.29.5129
Education Policy Analysis Archives 29.49 (2021): 22-28
ISSN
1068-2341DOI
10.14507/epaa.29.5129Editor's Version
https://doi.org/10.14507/epaa.29.5129Subjects
Segregación escolar; Nivel socioeconómico; Rendimiento académico; Educación secundaria; Perú; Equidad educativa; EducaciónRights
© The Author(s), 2021
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Abstract
The objective of this research is to estimate the incidence of socioeconomic school segregation in the academic performance of students. For this purpose, data mining was carried out using the data of the Census Evaluation of Students (ECE) of the Ministry of Education of Peru, through Multilevel Models with three levels of analysis (region, school and student). The Hutchens' Square Root Index was used to estimate the magnitude of segregation in each school. The sample consisted of 502,521 2nd grade secondary students from 12,862 schools in the country. The results show that school segregation has a direct and measurable impact on performance in the three areas analyzed, and even helps to explain more than the average socioeconomic level of the school. Likewise, the concentration of students from families with lower socioeconomic levels in the school makes performance lower in the three areas; while the concentration of students from families with higher socioeconomic levels makes performance better, also in the three areas. This study provides solid evidence of how school socioeconomic segregation affects the efficiency of the educational system, as well as the equality of educational opportunities for all El objetivo del estudio fue estimar la incidencia de la segregación por nivel socioeconómico escolar en el rendimiento de los alumnos. Se realizó una explotación de los datos de la Evaluación Censal de Estudiantes (ECE) del Ministerio de Educación de Perú, a través de Modelos Multinivel con tres niveles de análisis (región, escuela y estudiante). Para estimar la magnitud de la segregación en cada escuela se utilizó el índice de Raíz Cuadrada de Hutchens. La muestra estuvo conformada por los 502.521 estudiantes de 2º de Secundaria de 12.862 escuelas del país. Los resultados evidencian que la segregación escolar incide de forma clara, directa y medible al rendimiento en las tres áreas analizadas, e incluso contribuye a explicar en mayor medida que el nivel socioeconómico promedio de la escuela. Asimismo, la concentración de estudiantes con familias de menor nivel socioeconómico en la escuela hace que el rendimiento sea menor en las tres áreas; mientras que la concentración de estudiantes con familias de mayor nivel socioeconómico hace que el rendimiento mejore, también en las tres áreas. Este estudio aporta sólidas evidencias de cómo la segregación socioeconómica escolar afecta la eficiencia del sistema educativo, así como la igualdad de oportunidades educativas para todos
Files in this item
Google Scholar:Murillo Torrecilla, Francisco Javier
-
Carrillo, Sandra
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.