UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Un proyecto de Aprendizaje-Servicio de acrosport con personas con diversidad funcional: percepciones de las personas receptoras del servicio

Title (trans.)
An acrosport service-learning project with people with Functional diversity: perception of service receivers
Author
Calle Molina, María Teresauntranslated; Aguado Gómez, Raqueluntranslated; Sanz Arribas, Ismaeluntranslated; López Rodríguez, María Ángelesuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad de La Rioja
Date
2021-01-01
Citation
10.18172/con.4602
Contextos Educativos. Revista De Educación .27 (2021):99-116
 
 
 
ISSN
1575-023X (print); 1695-5714 (online)
DOI
10.18172/con.4602
Editor's Version
https://doi.org/10.18172/con.4602
Subjects
Aprendizaje-Servicio Universitario; Discapacidad Intelectual; Acrosport; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/702798
Rights
Copyright (c) 2021 María Teresa Calle-Molina, Raquel Aguado-Gómez, Ismael Sanz-Arribas, M. Ángeles López-Rodríguez; © Universidad de La Rioja, 2013

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Este estudio pretende identificar la percepción de las personas receptoras del servicio sobre los efectos de una intervención de acrosport mediante la metodología de Aprendizaje-Servicio. El servicio fue prestado a 62 estudiantes universitarios con discapacidad intelectual por 35 estudiantes del Grado en Ciencias de la Actividad física y el Deporte. Los instrumentos utilizados fueron los diarios reflexivos del alumnado, la grabación de las asambleas celebradas inmediatamente después de finalizar las sesiones y el video-diario que elaboraron al final del semestre. Se realizó un análisis cualitativo con el Software Nvivo-12 Plus y se obtuvieron las siguientes categorías emergentes y resultados: la categoría sobre los aprendizajes adquiridos en la que se referenciaron los contenidos específicos del acrosport y el desarrollo e importancia de habilidades interpersonales e intrapersonales; la categoría sobre dificultades encontradas en la que se hizo alusión a dificultades motrices, atencionales, de seguridad y de relación con los demás. Por último, la categoría sobre los sentimientos en la que se citaban sentimientos generales y, también, sentimientos relacionados con sus compañeros y compañeras, con el profesorado y con respecto a sí mismos. En líneas generales, se concluye que las personas que recibieron el servicio percibieron efectos positivos en las categorías emergentes señaladas
 
The objective of this study is to identify the perception of service receivers about the effects of an acrosport intervention through the Service-Learning methodology. The service was provided to 62 university students with intellectual disability by 35 students of Physical Activity and Sport Science degree. The instruments that were chosen to obtain the information were: the students’ reflective journals, the recording of the assemblies that were celebrated just after finishing sessions and the video-diary that they had to elaborate at the end of the semester. A qualitative analysis was performed with the Nvivo-12 Plus software and the following emerged categories and results were obtained: the category on acquired learning in which acrosport contents and the development and importance of interpersonal and intrapersonal skills were referenced; the category on difficulties found related to motor, attention, security and relationship aspects were mentioned; and, finally, the category on feelings in which general feelings and, also, feelings related with classmates, teachers and themselves. In general, we conclude that people who received the service perceived positive effects about the emerged categories pointed
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
8888789.pdf
Size
278.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Calle Molina, María Teresa - Aguado Gómez, Raquel - Sanz Arribas, Ismael - López Rodríguez, María Ángeles

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17768]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Qué presencia tienen las personas receptoras en las investigaciones de Aprendizaje-Servicio en actividad física y deportiva? 

    Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Aguado Gómez, RaquelAutoridad UAM; Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Ponce Garzarán, AndrésAutoridad UAM; Vizcarra Morales, María Teresa; López de Arana Prado, ElenaAutoridad UAM
    2022-10-14
  • Adquisición de competencias para prevenir el accidente acuático: un proyecto ApS con estudiantes universitarios y población con diversidad funcional 

    Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Aguado Gómez, RaquelAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM
    2019-12-15
  • Aprendizajes y percepciones del alumnado con discapacidad intelectual sobre un taller de salvamento y socorrismo 

    Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Aguado Gómez, RaquelAutoridad UAM
    2022-04-29
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad