UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Elaboración de un cuestionario para identificar la formación del profesorado en relación con el bullying

Title (trans.)
Preparation of a questionnaire to identify teacher training in relation to bullying
Author
Blanchard Giménez, María Mercedesuntranslated; Esteban Moreno, Rosa Maríauntranslated; Alvarez Ruiz, Silvia
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidad de Jaén
Date
2021-06-02
Citation
10.17561/riai.v7.n2.6309
RIALAIM 7.2 (2021): 36–52
 
 
 
ISSN
2387-0907 (print); 2387-0907 (online)
DOI
10.17561/riai.v7.n2.6309
Editor's Version
https://dx.doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6309
Subjects
acoso; formación profesorado; cuestionario; intervención; secundaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/702839
Rights
Derechos de autor 2021 Mercedes Blanchard Giménez, Rosa María Esteban Moreno, Silvia Álvarez Ruiz

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

La Formación del profesorado en temas de violencia y acoso, precisa de dos componentes: Por un lado, saber diseñar, desarrollar y evaluar procesos educativos preventivos, que favorezcan el crecimiento de ciudadanos capaces de generar espacios de convivencia pacífica y, por tanto, que se adelante y prevenga el conflicto y la violencia. Por otro, necesita trabajar aquellos contenidos esenciales para identificar situaciones de violencia y acoso escolar en distintos contextos, cuando estas situaciones aparecen y es importante intervenir de manera que se sepa cómo proceder con las víctimas, agresores y colaboradores, desde planteamientos educativos y no punitivos. Las autoras de este artículo describimos aquí un cuestionario contextualizado, que sitúa al profesorado en la necesidad de intervenir ante casos de acoso, extraídos de situaciones reales; con este instrumento se puede valorar el grado de conocimiento del profesorado en aspectos fundamentales del acoso y se pueden deducir puntos fuertes y débiles que deben ser trabajados en su formación. El instrumento está validado por expertos y con índice de fiabilidad
 
Teacher training on issues of violence and bullying requires two components: On the one hand, teachers need to know how to design, develop and evaluate preventive educational processes that favor the growth of citizens capable of generating spaces for peaceful coexistence and, therefore, that conflicto and violence are advanced and prevented. On the other hand, teachers need to work on those essential contents to identify situations of violence and bullying in different contexts. When these situations appear and it is necessary to intervene, teachers know how to proceed with the victims, aggressors and collaborators, from educational and non-punitive approaches. The authors of this article offer a contextualized questionnaire, which places teachers in the need to intervene in cases of bullying, taken from real situations; It ́s possible to evaluate the degree of knowledge of teachers about fundamental aspects of bullying with this instrument and it ́s possible to deduce strengths and weaknesses points to be worked on their training. The instrument is validated bay experts and it has a reliability index
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
8975286.pdf
Size
444.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Blanchard Giménez, María Mercedes - Esteban Moreno, Rosa María - Alvarez Ruiz, Silvia

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17764]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Coaching reflexivo entre iguales en el Practicum de la formación de maestros 

    Rodríguez Marcos, AnaAutoridad UAM; Esteban, Rosa María; Aranda, Rosalía; Blanchard Giménez, María MercedesAutoridad UAM; Domínguez, Carmen; González, Paloma; Romero, Pablo; Sanz, Estefanía; Mampaso Martínez, Ana MaríaAutoridad UAM; Vitón, María Jesús; Messina Albarenque, ClaudiaAutoridad UAM
    2011-09-14
  • Formación de profesores reflexivos en centros escolares de el salvador. El cambio de roles en la escuela y su incidencia transformadora en el contexto 

    Blanchard Giménez, María MercedesAutoridad UAM; Muzás Rubio, Dolores; Jiménez Seco, Mónica
    2014
  • Claves y proceso para configurar la identidad del ‘docente educador’ desde la formación inicial 

    Blanchard Giménez, María MercedesAutoridad UAM; Vaz Fernandes Catalino Procópio, LeandraAutoridad UAM
    2021-08-04
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad