Elaboración de un cuestionario para identificar la formación del profesorado en relación con el bullying
Title (trans.)
Preparation of a questionnaire to identify teacher training in relation to bullyingEntity
UAM. Departamento de PedagogíaPublisher
Universidad de JaénDate
2021-06-02Citation
10.17561/riai.v7.n2.6309
RIALAIM 7.2 (2021): 36–52
ISSN
2387-0907 (print); 2387-0907 (online)DOI
10.17561/riai.v7.n2.6309Editor's Version
https://dx.doi.org/10.17561/riai.v7.n2.6309Subjects
acoso; formación profesorado; cuestionario; intervención; secundaria; EducaciónRights
Derechos de autor 2021 Mercedes Blanchard Giménez, Rosa María Esteban Moreno, Silvia Álvarez RuizAbstract
La Formación del profesorado en temas de violencia y acoso, precisa de dos componentes: Por un lado, saber diseñar, desarrollar y evaluar procesos educativos preventivos, que favorezcan el crecimiento de ciudadanos capaces de generar espacios de convivencia pacífica y, por tanto, que se adelante y prevenga el conflicto y la violencia. Por otro, necesita trabajar aquellos contenidos esenciales para identificar situaciones de violencia y acoso escolar en distintos contextos, cuando estas situaciones aparecen y es importante intervenir de manera que se sepa cómo proceder con las víctimas, agresores y colaboradores, desde planteamientos educativos y no punitivos. Las autoras de este artículo describimos aquí un cuestionario contextualizado, que sitúa al profesorado en la necesidad de intervenir ante casos de acoso, extraídos de situaciones reales; con este instrumento se puede valorar el grado de conocimiento del profesorado en aspectos fundamentales del acoso y se pueden deducir puntos fuertes y débiles que deben ser trabajados en su formación. El instrumento está validado por expertos y con índice de fiabilidad Teacher training on issues of violence and bullying requires two components: On the one hand, teachers need to know how to design, develop and evaluate preventive educational processes that favor the growth of citizens capable of generating spaces for peaceful coexistence and, therefore, that conflicto and violence are advanced and prevented. On the other hand, teachers need to work on those essential contents to identify situations of violence and bullying in different contexts. When these situations appear and it is necessary to intervene, teachers know how to proceed with the victims, aggressors and collaborators, from educational and non-punitive approaches. The authors of this article offer a contextualized questionnaire, which places teachers in the need to intervene in cases of bullying, taken from real situations; It ́s possible to evaluate the degree of knowledge of teachers about fundamental aspects of bullying with this instrument and it ́s possible to deduce strengths and weaknesses points to be worked on their training. The instrument is validated bay experts and it has a reliability index
Files in this item
Google Scholar:Blanchard Giménez, María Mercedes
-
Esteban Moreno, Rosa María
-
Alvarez Ruiz, Silvia
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.