Impacto de la pandemia por COVID-19 en educación física: limitaciones percibidas y propuestas de mejora
Title (trans.)
Impact of the COVID-19 pandemic on the physical education subject: perceived limitations and improvement proposalsEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaPublisher
Hipatia PressDate
2021-10-28Citation
10.17583/qre.8376
Qualitative Research in Education, 10.3 (2021); 260-290
ISSN
2014-6418DOI
10.17583/qre.8376Editor's Version
https://doi.org/10.17583/qre.8376Subjects
Educación Física; pandemia; educación primaria; educación secundaria; enseñanza-aprendizaje; Deportes; EducaciónRights
Copyright (c) 2021 Qualitative Research in EducationAbstract
La pandemia provocada por la COVID-19 ha generado que la Educación Físicaesté sujeta a una serie de adaptaciones, en forma de medidas sanitarias y de distanciamiento social, que podrían estar comprometiendo la calidad educativa de la materia. Este estudio aspira a conocer y comprender cuáles son las principales limitaciones percibidas por el profesorado español de Educación Físicaen los niveles de Educación Primaria y Secundaria. Para ello se ha seguido un diseño cualitativo de corte etnográfico-interpretativo, en el que participaron trece docentes de distintas Comunidades Autónomas y niveles educativos. La técnica de recogida de información fue la entrevista semiestructurada y el análisis de contenido siguió un proceso cíclico y circular. Los resultados se concretan en tres áreas temáticas: (1) La adaptación de la Educación Físicaa las medidas sanitarias-educativas de la COVID-19; (2) El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Físicaen el nuevo escenario; y (3) El rol del docente de Educación Físicaante la situación de la pandemia. Por último, en base a las principales limitaciones y dificultades detectadas, el texto ofrece una serie de recomendaciones con las que previsiblemente algunos de los problemas experimentados podrían verse atenuados The pandemic caused by COVID-19 has generated a series of variations on the Physical Education subject, in the form of health measures and social distancing, which could be jeopardising the educational quality of the subject. This study aims to know and understand which are the main limitations perceived by Physical Education Spanish teachers at the levels of Primary and Secondary Education. A qualitative ethnographic-interpretive design has been used, in which thirteen teachers from different Spanish Regions and educational levels participated. The information was gathered through semi-structured interviews and the content analysis followed a cyclical and circular process. The results are specified in three thematic areas: (1) The adaptation of Physical Educationto the health-educational measures of COVID-19; (2) The Physical Educationteaching-learning process in the new setting; and (3) The role of Physical Educationteacher in the situation of the pandemic. Finally, based on the main limitations and difficulties noticed, the article offers a series of recommendations with which some of the problems could be lessened
Files in this item
Google Scholar:Cuenca Soto, Nuria
-
Santos Pastor, M. Luisa
-
Chiva Bartoll, Óscar
-
Martínez Muñoz, Luis Fernando
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Environmental Education in Initial Training: Effects of a Physical Activities and Sports in the Natural Environment Program for Sustainable Development
Santos-Pastor, M. Luisa; Ruiz-Montero, Pedro Jesús; Chiva-Bartoll, Oscar; Baena-Extremera, Antonio; Martínez-Muñoz, L. Fernando
2022-03-09