UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Impacto de la pandemia por COVID-19 en educación física: limitaciones percibidas y propuestas de mejora

Title (trans.)
Impact of the COVID-19 pandemic on the physical education subject: perceived limitations and improvement proposals
Author
Cuenca Soto, Nuriauntranslated; Santos Pastor, M. Luisauntranslated; Chiva Bartoll, Óscar; Martínez Muñoz, Luis Fernandountranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Hipatia Press
Date
2021-10-28
Citation
10.17583/qre.8376
Qualitative Research in Education, 10.3 (2021); 260-290
 
 
 
ISSN
2014-6418
DOI
10.17583/qre.8376
Editor's Version
https://doi.org/10.17583/qre.8376
Subjects
Educación Física; pandemia; educación primaria; educación secundaria; enseñanza-aprendizaje; Deportes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/702877
Rights
Copyright (c) 2021 Qualitative Research in Education

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

La pandemia provocada por la COVID-19 ha generado que la Educación Físicaesté sujeta a una serie de adaptaciones, en forma de medidas sanitarias y de distanciamiento social, que podrían estar comprometiendo la calidad educativa de la materia. Este estudio aspira a conocer y comprender cuáles son las principales limitaciones percibidas por el profesorado español de Educación Físicaen los niveles de Educación Primaria y Secundaria. Para ello se ha seguido un diseño cualitativo de corte etnográfico-interpretativo, en el que participaron trece docentes de distintas Comunidades Autónomas y niveles educativos. La técnica de recogida de información fue la entrevista semiestructurada y el análisis de contenido siguió un proceso cíclico y circular. Los resultados se concretan en tres áreas temáticas: (1) La adaptación de la Educación Físicaa las medidas sanitarias-educativas de la COVID-19; (2) El proceso de enseñanza-aprendizaje de la Educación Físicaen el nuevo escenario; y (3) El rol del docente de Educación Físicaante la situación de la pandemia. Por último, en base a las principales limitaciones y dificultades detectadas, el texto ofrece una serie de recomendaciones con las que previsiblemente algunos de los problemas experimentados podrían verse atenuados
 
The pandemic caused by COVID-19 has generated a series of variations on the Physical Education subject, in the form of health measures and social distancing, which could be jeopardising the educational quality of the subject. This study aims to know and understand which are the main limitations perceived by Physical Education Spanish teachers at the levels of Primary and Secondary Education. A qualitative ethnographic-interpretive design has been used, in which thirteen teachers from different Spanish Regions and educational levels participated. The information was gathered through semi-structured interviews and the content analysis followed a cyclical and circular process. The results are specified in three thematic areas: (1) The adaptation of Physical Educationto the health-educational measures of COVID-19; (2) The Physical Educationteaching-learning process in the new setting; and (3) The role of Physical Educationteacher in the situation of the pandemic. Finally, based on the main limitations and difficulties noticed, the article offers a series of recommendations with which some of the problems could be lessened
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
9016162.pdf
Size
716.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Cuenca Soto, Nuria - Santos Pastor, M. Luisa - Chiva Bartoll, Óscar - Martínez Muñoz, Luis Fernando

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15086]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Valoración del impacto del aprendizajeservicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporte: una propuesta desde la teoría de stakeholders 

    Chiva-Bartoll, Óscar; Santos Pastor, María Luisa; Martínez Muñoz, Fernando; Salvador-García, Celina
    2019-12-15
  • Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid 

    León-Díaz, Óscar; Arija-Mediavilla, Alba; Martínez-Muñoz, Luis Fernando; Santos-Pastor, María Luisa
    2020-04-07
  • Perspectivas y retos de la intervención e investigación en aprendizaje-servicio universitario en actividades físicodeportivas para la inclusión social 

    Aramburuzabala, Pilar; Santos-Pastor, María Luisa; Chiva-Bartoll, Óscar; Ruiz-Montero, Pedro Jesús
    2019-12-15
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram