UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis de la vivencia emocional desde la perspectiva de género en las clases de educación física en primaria

Title (trans.)
Emotional experience analysis from a gener perspective in physical education classes in primary school
Author
Argudo Iturriaga, Francisco Manueluntranslated; Alonso Roque, José Ignacio; Ruiz Lara, Encarnación
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
FEAFYS
Date
2021-08-01
Citation
Trances 13.4 (2021): 116-133
 
 
 
ISSN
1989-6247
Subjects
vivencia emocional; niños; dominios motrices; medio terrestre; medio acuático; Deportes; Educación; Medicina
URI
http://hdl.handle.net/10486/703165

Abstract

La respuesta de nuestro organismo frente a cualquier cambio son las emociones. Estas son el conjunto de reacciones psicofisiológicas de corta duración que experimenta una persona cuando percibe estímulos externos, y son fundamentales dentro del proceso educativo. No es posible entender un proceso de enseñanzaaprendizaje separado de las vivencias que se generan en las situaciones motrices educativas planteadas por el profesorado. Las situaciones motrices se agrupan en dos grandes familias: psicomotrices y sociomotrices. En estas últimas, podemos diferenciar entre situaciones de colaboración, de oposición y de colaboración con oposición. El objetivo de este estudio fue analizar la diferencia en la vivencia emocional, desde la perspectiva de género, en el medio acuático y el medio terrestre en situaciones sociomotrices dentro de un programa de intervención educativa. Participaron 16 alumnos de sexto de Primaria (8 niños y 8 niñas) en seis sesiones de Educación Física. Los datos se registraron mediante el cuestionario Games Emotion Scale (Lavega, March, & Filella, 2013). Los resultados muestran diferencias significativas entre algunas emociones positivas y negativas, según la perspectiva de género
 
Our organism's response to any change is emotions. These are the set of short-lived psychophysiological reactions that a person experiences when perceiving external stimuli and are fundamental within the educational process. It is not possible to understand a teaching-learning process separately from the experiences that are generated in the educational motor situations set out by the teacher. In motor situations, a distinction can be made between psychomotor and socio-motor situations. In the latter, we can differentiate between situations of collaboration, opposition and collaboration with opposition. The aim of this study was to analyze the difference in the emotional experience, from a gender perspective, in the aquatic environment and the land environment in socio-motor situations within an educational intervention program. Sixteen sixth-grade primary school pupils (8 boys and 8 girls) participated in six Physical Education sessions. Data were recorded using the Games Emotion Scale questionnaire (Lavega, March, & Filella, 2013). The results show significant differences between some positive and negative emotions according to genders perspective
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_argudo_trances_2021.pdf
Size
242.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Argudo Iturriaga, Francisco Manuel - Alonso Roque, José Ignacio - Ruiz Lara, Encarnación

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17219]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Vivencia emocional en juegos motores de cooperación oposición en alumnado de secundaria 

    Molina Andreu, Jordi; Alonso Roque, José Ignacio; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Calvo García, Llanos
    2021-09-01
  • Efectos del Aprendizaje cooperativo y autoconstrucción de material en el alumnado de Educación Física en Primaria 

    Rodríguez-Martínez, Daniel; Ruiz-Lara, Encarnación; Rodríguez-Martínez, Francisco Javier; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM
    2021-02-25
  • Análisis de la ansiedad competitiva en jugadores jóvenes de waterpolo en función del género y rendimiento 

    Borges Hernández, Pablo José; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Ruiz Barquín, RobertoAutoridad UAM; Ruiz Lara, Encarnación
    2020
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad