UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La democracia en los centros educativos españoles: concepciones de docentes y estudiantes

Title (trans.)
Democracy in spanish schools: conceptions of teachers and students
Author
Belavi, Guillermina; Flores Sánchez, Carlos; Guiral, Claudia; Türk, Yasin
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidad de Sevilla
Date
2021-05-15
Citation
10.12795/revistafuentes.2021.15375
RevistaFuentes 3.2 (2021): 244-253
 
 
 
ISSN
1575-7072 (print); 2172-7775 (online)
DOI
10.12795/revistafuentes.2021.15375
Funded by
Este artículo ha sido desarrollado en el marco del proyecto financiado por el Plan Estatal I+D+i del Gobierno de España «La democracia en las escuelas como fundamento de una educación para la Justicia Social» (Ref.EDU2017-82688-P)
Project
Gobierno de España Ref..EDU2017-82688-P
Editor's Version
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15375
Subjects
concepciones; democracia; educación; escuela; ciudadanía; participación; representación; elitismo; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/703297
Rights
© 2021 by the authors

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Las concepciones de docentes y estudiantes sobre la democracia influyen en las actitudes, las expectativas y las posibilidades de esta forma de gobierno, por ello resulta fundamental conocerlas. El objetivo de esta investigación es describir las concepciones de democracia en el centro educativo que tienen docentes y estudiantes en España. Para ello se realizó una investigación fenomenográfica cuyos participantes fueron 15 profesores y 15 alumnos de centros educativos españoles. Los resultados sugieren tres concepciones sobre la democracia en el centro escolar, aunque con ligeras diferencias entre ambos grupos. En primer lugar, una concepción elitista que reduce la democracia a la libre competencia y elección de centro por parte de las familias, cuyos discursos jerarquizados resultan afines a la filosofía neoliberal. Una representativa que enfatiza el voto como mecanismo de decisión. Las principales diferencias entre docentes y estudiantes se encuentran bajo esta concepción, ya que mientras el profesorado tiende a desestimar el poder real del estudiantado, el alumnado llega a reclamar injerencia en decisiones trascendentales del centro. Finalmente, una concepción participativa que se caracteriza por la horizontalidad y la toma de decisiones consensuada. Promover esta concepción participativa resulta fundamental para fomentar el pensamiento crítico y la intervención de todas las personas en los asuntos comunes, avanzando así hacia sociedades más justas y equitativas
 
Teachers’ and students’ conceptions of democracy influence the attitudes, expectations, and possibilities of this form of government; therefore, it is essential to know them. This research aims to describe the conceptions of democracy in the school held by teachers and secondary school students in Spain. With that purpose, a phenomenographic study was carried out. Participants were 15 teachers and 15 students attending schools in Spain. Results indicate that there are three conceptions of democracy in school, although with differences between groups. First, an elitist conception that reduces democracy to free competition and school choice. Discourses held under this conception are related to the neoliberal philosophy. A representative conception that emphasizes voting as a decision mechanism. The main differences between teachers and students are found here. While teachers tend to underestimate the real power of students, the second group claims interference in the transcendental school decisions. Finally, a participatory conception characterized by horizontality and consensus decision-making. To promote a participatory conception of democracy is essential to encourage critical thinking and collective agency in common issues, thus advancing towards more just and equitable societies
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
democracia_belavi_Rfuentes_2021.pdf
Size
573.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Belavi, Guillermina - Flores Sánchez, Carlos - Guiral, Claudia - Türk, Yasin

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15086]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Concepciones sobre la democracia en docentes y directivos de escuelas españolas 

    Belavi, Guillermina; Murillo, F. Javier; Graña Oliver, Raquel
    2017
  • Educación, democracia y justicia social 

    Belavi, Guillermina; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2016
  • Imaginar, crear y aprender la democracia: Un Estudio etnográfico sobre el aprendizaje de la autonomía en la escuela 

    Belavi, Guillermina; Murillo, F. Javier; Graña, Raquel
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram