UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Aprendizaje basado en desafíos sociales en la formación universitaria: experiencias pedagógicas en Portugal y España

Title (trans.)
Learning based on social challenges in higher education: pedagogical experiences in Portugal and Spain
Author
Batista, Paula; Santos Pastor, M. Luisauntranslated; Silva Dias, Teresa; Ribeiro silva, Elsa
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad Austral de Chile
Date
2021-12-08
Citation
10.4067/S0718-07052021000400271
Estped 47.4(2021): 271-286
 
 
 
ISSN
0718-0705 (online); 0716-050X (print)
DOI
10.4067/S0718-07052021000400271
Funded by
Este estudio se ha realizado dentro del proyecto I + D + i Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y Deporte. Oportunidad de inclusión social. Convocatorias de “Proyectos I + D + i” en el marco de los Programas Estatales de Generación de Aprendizajes y Fortalecimiento Científico y Tecnológico del Sistema I+D+i Orientados a los Retos de la Sociedad, en el Plan Estatal de Investigación e Innovación Científica y Técnica 2017 –2020. Referencia PID2019- 105916RB-I00 / AEI / 10.13039 / 501100011033. Duración 3 años (2020-2023).
Project
Gobierno de España PID2019- 105916RB-I00 / AEI / 10.13039 / 501100011033.
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000400271
Subjects
formación inicial; aprendizaje basado en desafíos sociales; aprendizaje-servicio; justicia social; desarrollo sostenible; inclusión; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/703311
Rights
© 2021 by the authors

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

La Universidad como institución responsable de la formación de profesionales debe asumir un compromiso firme con la sociedad, contribuyendo desde un enfoque crítico al desarrollo sostenible, la justicia social e inclusión. El objetivo de este artículo es describir, analizar y reflexionar sobre el empleo de modelos de formación inicial centrados en el Aprendizaje Basado en Desafíos Sociales a partir de tres experiencias de innovación en la Educación Superior realizadas en las universidades de Coímbra, Oporto y Autónoma de Madrid. Las experiencias enfocan tres dimensiones: contexto, programa formativo y valoración que fueran analizadas a luz de la inclusión, la justicia social y el desarrollo sostenible. Las fortalezas revelan el valor formativo académico y solidario-cívico que tiene para las personas participantes y receptoras. Mientras que las debilidades señalan la carencia de procesos reflexivos sistemáticos, colaborativos y comprometidos con los problemas de la sociedad para una formación con enfoque crítico y con una perspectiva ética
 
As a professional training institution, the University must assume a strong commitment to society, including a critical approach to sustainable development, social justice, and inclusiveness. The purpose of this article is to describe, analyze, and reflect on the usage of initial training models focused on learning based on social challenges from three experiences of higher education innovation at the universities of Coimbra, Oporto, and Autónoma de Madrid. The experiences are divided into three categories: context, educational program, and assessment, which were analyzed in terms of inclusiveness, social justice, and sustainable development. The strengths demonstrate the academic and solidarity-civic formative value for participants and receivers, while the weaknesses point to a lack of systematic and collaborative reflection procedures dedicated to societal challenges for a training with a critical approach and an ethical perspective
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
aprendizaje_batista_estped_2021.pdf
Size
96.99Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Batista, Paula - Santos Pastor, M. Luisa - Silva Dias, Teresa - Ribeiro silva, Elsa

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15086]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La inclusión en el Aprendizaje-Servicio universitario. Una experiencia en actividades físicas en el medio natural 

    Santos-Pastor, María Luisa; Martínez-Muñoz, Luis Fernando; Cañadas, Laura
    2020
  • Programa de Educación Física para jóvenes universitarios con discapacidad intelectual desde la metodología de aprendizaje-servicio 

    Santos-Pastor, Mª Luisa; Cañadas, Laura; Martínez Muñoz, L. Fernando; Calle Molina, María TeresaAutoridad UAM; Garoz Puerta, IgnacioAutoridad UAM; Sanz Arribas, IsmaelAutoridad UAM; Álvarez Barrio, María JoséAutoridad UAM; Ponce Garzarán, AndrésAutoridad UAM
    2018-05
  • Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva 

    Santos-Pastor, María Luisa; Cañadas, Laura; Martínez-Muñoz, Luis Fernando
    2020
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram