UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Evaluation of a Service-Learning Intervention in music education for teacher training

Author
Cuervo, Laura; Arroyo Resino, Delia; Bonastre Vallés, Carolina; Navarro Asencio, Enrique
Entity
UAM. Departamento de Música
Publisher
Universitat de València
Date
2021-01-01
Citation
10.7203/LEEME.48.21232
LEEME 48 (2021): 20-38
 
 
 
ISSN
1575-9563
DOI
10.7203/LEEME.48.21232
Editor's Version
https://doi.org/10.7203/LEEME.48.21232
Subjects
innovación educacional; enseñanza superior; educación musical; método de enseñanza; Música
URI
http://hdl.handle.net/10486/703370
Rights
Copyright (c) 2022 Laura Cuervo, Delia Arroyo Resino, Carolina Bonastre Valles, Enrique Navarro Asencio

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Service-Learning (SL) is an innovative methodology that integrates the learning of a subject and the implementation of the acquired knowledge through meaningful community service. Reflection and experiential learning strategies support the process. This study aims to assess an intervention program with SL methodology in Music Education teacher training. For this reason, evaluative research is proposed with both an experimental and a control group for a sample of 93 university students. Two tools are used, a validated one on learning strategies and an assessing one on the acquisition of musical knowledge. Results reflect an improvement in the cognitive dimension both in strategies and concerning musical knowledge as well as in the affective dimension of support and control. Significant differences were also found related to learning between both groups in favour of the group in which the intervention was carried out. Further research is recommended in this area with SL to consolidate the results and to observe the effectiveness of this methodology.
 
El Aprendizaje-Servicio (ApS) es una metodología innovadora en el ámbito educativo que combina el aprendizaje de una materia con la puesta en práctica de los conocimientos a través de la realización de un servicio a la comunidad. Debido a la importancia del ApS este trabajo pretende evaluar un programa de intervención con esta metodología en Educación Musical, en la formación de profesorado. Para ello, se plantea una investigación evaluativa, en la que se comparan los resultados de un grupo control y experimental, seleccionando una muestra total de 93 estudiantes universitarios a los que se les pasa un cuestionario de estrategias de aprendizaje y otro de evaluación de conocimientos musicales, así mismo se comparan las notas finales de ambos grupos. Los resultados reflejan que, partiendo de grupos equivalentes, en las variables de interés existe una mejora en el grupo experimental en la escala de estrategias afectivas, de apoyo y control, así como en las subescalas de componentes afectivos, estrategias de control, tras la aplicación de la intervención. También, se encontraron diferencias significativas en el aprendizaje, a favor del grupo que realizó la intervención. Se recomienda la realización de nuevas investigaciones con ApS en esta y otras áreas para afianzar los resultados y observar la efectividad de esta metodología
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
evaluacion_cuervo_leeme_2021.pdf
Size
769.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cuervo, Laura - Arroyo Resino, Delia - Bonastre Vallés, Carolina - Navarro Asencio, Enrique

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Mixed methods research in service‑learning: an integrative systematic review 

    Camilli Trujillo, Celia; Cuervo Calvo, Laura; García Gil, Desirée; Bonastre Vallés, Carolina
    2021-09-02
  • Fostering social justice through Service-Learning in early childhood teacher education 

    Winterbottom, Christian; Lake, Vickie E.; Ethridge, Elizabeth A.; Kelly, Loreen; Stubblefield, Jessica L.
    2013
  • La Ansiedad en la Interpretación Musical: Programa de intervención en un coro 

    Fernández-Granados, Laura; Bonastre, Carolina
    2021-04-06
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad