Evaluation of a Service-Learning Intervention in music education for teacher training
Entity
UAM. Departamento de MúsicaPublisher
Universitat de ValènciaDate
2021-01-01Citation
10.7203/LEEME.48.21232
LEEME 48 (2021): 20-38
ISSN
1575-9563DOI
10.7203/LEEME.48.21232Editor's Version
https://doi.org/10.7203/LEEME.48.21232Subjects
innovación educacional; enseñanza superior; educación musical; método de enseñanza; MúsicaRights
Copyright (c) 2022 Laura Cuervo, Delia Arroyo Resino, Carolina Bonastre Valles, Enrique Navarro AsencioAbstract
Service-Learning (SL) is an innovative methodology that integrates the learning of a subject and the implementation of the acquired knowledge through meaningful community service. Reflection and experiential learning strategies support the process. This study aims to assess an intervention program with SL methodology in Music Education teacher training. For this reason, evaluative research is proposed with both an experimental and a control group for a sample of 93 university students. Two tools are used, a validated one on learning strategies and an assessing one on the acquisition of musical knowledge. Results reflect an improvement in the cognitive dimension both in strategies and concerning musical knowledge as well as in the affective dimension of support and control. Significant differences were also found related to learning between both groups in favour of the group in which the intervention was carried out. Further research is recommended in this area with SL to consolidate the results and to observe the effectiveness of this methodology. El Aprendizaje-Servicio (ApS) es una metodología innovadora en el ámbito educativo que combina el aprendizaje de una materia con la puesta en práctica de los conocimientos a través de la realización de un servicio a la comunidad. Debido a la importancia del ApS este trabajo pretende evaluar un programa de intervención con esta metodología en Educación Musical, en la formación de profesorado. Para ello, se plantea una investigación evaluativa, en la que se comparan los resultados de un grupo control y experimental, seleccionando una muestra total de 93 estudiantes universitarios a los que se les pasa un cuestionario de estrategias de aprendizaje y otro de evaluación de conocimientos musicales, así mismo se comparan las notas finales de ambos grupos. Los resultados reflejan que, partiendo de grupos equivalentes, en las variables de interés existe una mejora en el grupo experimental en la escala de estrategias afectivas, de apoyo y control, así como en las subescalas de componentes afectivos, estrategias de control, tras la aplicación de la intervención. También, se encontraron diferencias significativas en el aprendizaje, a favor del grupo que realizó la intervención. Se recomienda la realización de nuevas investigaciones con ApS en esta y otras áreas para afianzar los resultados y observar la efectividad de esta metodología
Files in this item
Google Scholar:Cuervo, Laura
-
Arroyo Resino, Delia
-
Bonastre Vallés, Carolina
-
Navarro Asencio, Enrique
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mixed methods research in service‑learning: an integrative systematic review
Camilli Trujillo, Celia; Cuervo Calvo, Laura; García Gil, Desirée; Bonastre Vallés, Carolina
2021-09-02 -
Fostering social justice through Service-Learning in early childhood teacher education
Winterbottom, Christian; Lake, Vickie E.; Ethridge, Elizabeth A.; Kelly, Loreen; Stubblefield, Jessica L.
2013 -
La Ansiedad en la Interpretación Musical: Programa de intervención en un coro
Fernández-Granados, Laura; Bonastre, Carolina
2021-04-06