UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Análisis del impacto de la observación de la actuación docente en el desarrollo profesional de los docentes de enseñanza obligatoria

Author
Gil Pareja, David; Sánchez Cabrero, Robertountranslated; Pericacho Gómez, Francisco Javieruntranslated; León Mejia, Ana
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación; UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Editorial Cuadernos Sofía
Date
2021-07-01
Citation
Revista Inclusiones.8.3 (2021): 278-298.
 
 
 
ISSN
0719-4706
Subjects
Observación; Formación docente; Desarrollo profesional; Autoconocimiento; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/704381

Abstract

La búsqueda de estrategias formativas que muestren ser eficaces para la mejora profesional de los docentes está muy presente en las agendas político-educativas supranacionales. Concretamente, la observación de la actuación docente como herramienta de desarrollo profesional del profesorado ocupa un lugar destacado. Existen diferentes experiencias respecto a la observación como herramienta formativa, pero escasean las investigaciones referidas a las aportaciones de esta práctica. El objetivo de esta investigación es analizar la repercusión que tiene en el profesorado el hecho de haber sido observado mientras ejecuta su labor docente. La muestra fue de 118 profesores de diferentes centros educativos, a los cuales se pasó un cuestionario referido a diferentes aspectos de su desarrollo profesional. Los resultados muestran una mayor puntuación del profesorado observado respecto al no observado, poniéndose de manifiesto el uso de la observación docente como herramienta formativa positiva para el profesorado
 
The search of efficient training strategies to achieve a professional improvement for teachers is present in the supranational political-educational agenda. Specifically, the observation of the teaching Análisis del impacto de la observación de la actuación docente en el desarrollo profesional de los docentes.performance as a tool for teacher professional development has an important position. There are different experiences regarding the observation as a teaching tool but few researches regarding the contribution of this practice. The aim of this research it to analyze the impact on the teachers due to the fact of having being observed during their teaching activity. The sample was composed of 118 teachers of different educational centers. A questionnaire was conducted regarding different aspects of their professional performance. The results show a higher score for the teachers who had been observed than for ones no observed, which prove the use of the teaching observation technique as a positive training tool for teachers.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
analisis_gil_inclusiones_2021.pdf
Size
686.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Gil Pareja, David - Sánchez Cabrero, Roberto - Pericacho Gómez, Francisco Javier - León Mejia, Ana

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17186]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evidentiality in the discourse. Setting boundaries 

    Mañoso Pacheco, LidiaAutoridad UAM; Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Arigita-García, Amaya; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM
    2020-08-10
  • Pre-eminence of determining factors in second language learning: An educator's perspective from Spain 

    Arigita-García, Amaya; Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Barrientos-Fernández, Amelia; Mañoso Pacheco, LidiaAutoridad UAM; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM
    2021-02-19
  • Perfil y percepciones de los estudiantes del Máster universitario en formación del profesorado de educación secundaria en España 

    Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM
    2022-03-30
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad