UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La prevención del fracaso escolar en educación secundaria desde el programa de mejora del rendimiento y del aprendizaje

Title (trans.)
Preventing school failure in compulsory secondary education through the reinforcement program of achievements and learning
Author
Márquez Vázquez, María Carmenuntranslated; Indarramendi, Cintia
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2022-02-25
Citation
10.15366/riejs2022.11.1.009
Riejs 10.2 (2021): 153-156
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2022.11.1.009
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.009
Subjects
Diversidad; Fracaso Escolar; Educación Inclusiva; Educación secundaria obligatoria; Orientación escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/704390

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Con la finalidad de prevenir el fracaso escolar y facilitar la graduación en Educación Secundaria Obligatoria del alumnado con dificultades no atribuibles a su falta de estudio y esfuerzo, la Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa aprobó el Programa de Mejora del Aprendizaje y Rendimiento (PMAR). Siete años después de su puesta en marcha, este trabajo tiene como objetivos describir cómo se ha implementado y qué resultados ha obtenido PMAR en centros de Andalucía y Madrid. Primero, se realiza un estudio dedicado al análisis de la normativa que regula el programa en ambas comunidades autónomas. Segundo, se llevan a cabo entrevistas semiestructuradas orientadas a conocer la opinión de nueve responsables educativos de los departamentos de orientación. Los resultados evidencian limitaciones estructurales que afectan al desarrollo del programa en ambas comunidades y regulaciones normativas que explican un trato diferenciado del alumnado en cada territorio. Se pone de manifiesto la baja eficacia de esta medida como estrategia para prevenir el fracaso escolar y se concluye enfatizando la necesidad de repensar en apoyos más tempranos, sostenidos en el tiempo y que faciliten la inclusión del alumnado con dificultades en su grupo de pertenencia
 
In order to prevent school failure and to facilitate the graduation of students with difficulties not attributable to their lack of study and effort, the Organic Law for the Improvement of the Quality of Education approved the Reinforcement programs of achievements and learning (PMAR). Seven years after its implementation, this paper aims to describe how PMAR has been implemented and what results it has obtained in schools in Andalusia and Madrid. First, a study was carried out to analyze the regulations governing the program in both regions. Second, semi-structured interviews were conducted to obtain the opinion of nine educational heads of the guidance departments. The results show structural limitations that affect the development of the programs in both regions and normative regulations that explain the differential treatment of students in each territory. They also highlight the loweffectiveness of this measure as a strategy to prevent school failure. It concludes by insisting on the need to rethink in an earlier support, sustained over time and which facilitates the inclusion of students with difficulties in their group of belonging
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
prevencion_marquez_riejs_2022.pdf
Size
301.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Márquez Vázquez, María Carmen - Indarramendi, Cintia

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17777]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Factores asociados al fracaso escolar en la educación secundaria de Huelva 

    Márquez Vázquez, María CarmenAutoridad UAM
    2016
  • Valoración de los programas de mejora del aprendizaje y del rendimiento desde la visión de sus protagonistas en cuatro poblaciones de la provincia de Sevilla 

    Corujo Vélez, María del Carmen; Méndez García, Sara; Rodríguez Carmona, Ana María
    2018
  • Prevención del fracaso escolar en educación secundaria en Andalucía desde la voz del profesorado: Estudio de caso 

    Domingo, Jesús; Martos, José M.
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad