UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Enseñando valores inclusivos a través de la disyunción lógica incluyente

Title (trans.)
Teaching inclusive values through the inclusive logical disjunction
Author
Herranz Hernández, Pablountranslated; Sánchez-Beato Garrido, María Riansares
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidad de Almería
Date
2021-10-01
Citation
10.25115/ejrep.v19i54.3702
Electronic Journal of Research in Educational Psychology,19.54 (2021), 393-416.
 
 
 
ISSN
1696-2095 (online)
DOI
10.25115/ejrep.v19i54.3702
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v19i54.3702
Subjects
Inclusión; exclusión; disyunción incluyente; disyunción excluyente; diversidad.; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/704396
Rights
© Universidad de Almería and Ilustre Colegio Oficial de la Psicología de Andalucía Oriental (Spain)

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Introducción .El operador lógico de la disyunción admite dos posibilidades, la incluyente y la excluyente, siendo esta última la más arraigada en el pensamiento. El presente estudio trata de analizar si la enseñanza en los dos tipos de disyunción lógica favorece actitudes más incluyentes o inclusivas ante situaciones sociales hipotéticas que se presentan como disyunciones. Método. El estudio se ha realizado con niños y niñas de entre 10 y 13 años y se compara una condición en la que se realiza una instrucción en la disyunción lógica incluyente y excluyente con otra condición de control en la que no hay instrucción alguna. Se aplica un cuestionario tipo test en el que aparecen situaciones sociales y académicas sobre cinco aspectos relaciona-dos con la diversidad: orientación sexual; educación en valores éticos/religiosos; apertura religiosa; identidad de género y migración. Resultados. Los resultados indican que, salvo en la orientación sexual, los participantes de la condición de instrucción en disyunción lógica eligen en mayor medida la respuesta incluyente que integra ambas alternativas de la disyunción en las respuestas al cuestionario. Discusión y conclusiones. Los resultados apuntan hacia la utilidad pedagógica de la enseñanza de la disyunción incluyente a la hora de favorecer en el alumnado actitudes más inclusivas
 
Introduction: The logical disjunction operator supports two possibilities, the inclusive dis-junction one and the exclusive one. The last one is the most deeply rooted in our thinking.The present study tries to analyze if disjunction teaching promotes more inclusive attitudes in hypothetical social situations presented as disjunctions. Method: In the study participated boys and girls between 10 and 13 years old and compares a condition in which an instruction is carried out in the inclusive and exclusive logical disjunc-tion with another control condition in which there is no instruction. We applied a question-naire with social and academic situations related to aspects of diversity: sexual orientation; education in ethical/religious values; religious flexibility; gender identity and migration. Results:The results indicate that, except in sexual orientation, participants of the logical dis-junction instructional condition choose, to a greater extent, the inclusive responses which in-tegrates both disjunction alternatives in the questionnaire. Discussion or Conclusion: The results show the pedagogical utility of the use of inclusive disjunction to promote more inclusive attitudes in students
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
enseñando_herranz_ejrep_2021.pdf
Size
358.8Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
teaching_herranz_ejrep_2021.pdf
Size
373.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Herranz Hernández, Pablo - Sánchez-Beato Garrido, María Riansares

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17185]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Simultaneous inhibition of pan-phosphatidylinositol-3-kinases and MEK as a potential therapeutic strategy in peripheral T-cell lymphomas 

    Martín-Sánchez, Esperanza; Rodríguez-Pinilla, Socorro María; Sánchez-Beato, Margarita; Lombardía, Luís J.; Domínguez-González, Beatriz; Romero, Diana; Odqvist, Lina; García-Sanz, Pablo; Wozniak, Magdalena B.; Kurz, Guido; Blanco-Aparicio, Carmen; Mollejo, Manuela; Javier Alves, F.; Menárguez, Javier; González-Palacios, Fernando J.; Rodríguez Peraltó, José Luís; Ortíz-Romero, Pablo Luis; García, Juán Fernando; Bischoff, James R.; Piris, Miguel Ángel
    2013
  • MicroRNA signatures in B-cell lymphomas 

    Di Lisio, Lorena; Sánchez-Beato, Margarita; Gómez López, GonzaloAutoridad UAM; Rodríguez, María Eugenia; Montes-Moreno, Santiago; Mollejo, Manuela; Menárguez, Javier; Martínez Hernández, Miguel Ángel; Alvés, Francisco J.; Pisano, David G.; Piris, Miguel Ángel; Martínez, Nerea
    2012-03-01
  • Analysis of the mutational landscape of classic Hodgkin lymphoma identifies disease heterogeneity and potential therapeutic targets 

    Mata, Elena; Díaz-López, Antonio; Martín-Moreno, Ana María; Sánchez-Beato, Margarita; Varela, Ignacio; Mestre, María J.; Santonja, Carlos; Burgos, Fernando; Menárguez, Javier; Estévez, Mónica; Provencio Pulla, MarianoAutoridad UAM; Sánchez-Espiridión, Beatriz; Díaz, Eva; Montalbán, Carlos; Piris, Miguel A.; García, Juan F.
    2017-11-30
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad