UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Efectos del Aprendizaje cooperativo y autoconstrucción de material en el alumnado de Educación Física en Primaria

Title (trans.)
Effects of cooperative learning and self-construction of material on primary school physical education students
Author
Rodríguez-Martínez, Daniel; Ruiz-Lara, Encarnación; Rodríguez-Martínez, Francisco Javier; Argudo Iturriaga, Francisco Manueluntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universidad de Almería
Date
2021-02-25
Citation
10.25115/ecp.v14i28.3722
Espiral. Cuadernos del Profesorado 14.28 (2021): 90-101
 
 
 
ISSN
1988-7701
DOI
10.25115/ecp.v14i28.3722
Editor's Version
https://doi.org/10.25115/ecp.v14i28.3722
Subjects
Educación primaria; Educación Física; Modelos pedagógicos; Competencias; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/704518

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo de este estudio fue analizar la influencia de los modelos pedagógicos de Aprendizaje Cooperativo y Autoconstrucción de material sobre la percepción del aprendizaje competencial, la motivación y las necesidades psicológicas básicas. La intervención se realizó en un colegio de Murcia, España. La muestra estuvo formada por un total de 32 alumnos de 4º de Educación Primaria, con una media de edad de 9.6 años. Los instrumentos utilizados para evaluar los efectos del programa de intervención, constituido por una Unidad Didáctica de 8 sesiones en Educación Física, sobre las variables objeto de estudio fueron: el Cuestionario del Aprendizaje Percibido basado en Competencias para el Alumnado de Educación Primaria, la Escala de medición de necesidades psicológicas básicas y la Escala del Locus Percibido de Causalidad en Educación Física. Todos los cuestionarios fueron realizados al inicio (pre-test) y al final de la intervención (post-test). Los resultados obtenidos mostraron mejoras significativas en la atención de las necesidades psicológicas básicas y la motivación del alumnado, mientras que las mejoras en el aprendizaje competencial percibido fueron parciales, mostrando diferencias significativas únicamente en las competencias básicas de autonomía e iniciativa personal, social y ciudadana, comunicación lingüística y aprender a aprender
 
The aim of this study was to analyze the influence of pedagogical models of Cooperative Learning and Self-Construction of equipment on the learning perception, the motivation and the primary psychological needs. The intervention was carried out in a school of Murcia, Spain. The sample was made up of 32 students in the 4th year of Primary Education, with an average age of 9.6 years. The instruments used to assess the effects of the intervention program, which consisted of an 8-session Didactic Unit in Physical Education, on the variables under study were the Questionnaire on Perceived Competency-based Learning for primary school students, The Scale of measurement of basic psychological needs and the Scale of the Perceived Locus of Causality in Physical Education. All the questionnaires were realized to the beginning (pre-test) and at the end of the intervention (post-test). The results showed significant improvements in the attention of the psychological basic needs and the motivation of the students, while the improvements in the learning competencies perceived were partial, showing significant differences only in the basic competitions of autonomy and personal initiative, social and civil competition, and competition in linguistic communication and learn to learn
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
efectos_rodriguez_ecp_2021.pdf
Size
384.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Rodríguez-Martínez, Daniel - Ruiz-Lara, Encarnación - Rodríguez-Martínez, Francisco Javier - Argudo Iturriaga, Francisco Manuel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16817]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis de la vivencia emocional desde la perspectiva de género en las clases de educación física en primaria 

    Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Alonso Roque, José Ignacio; Ruiz Lara, Encarnación
    2021-08-01
  • Metas, concepciones educativas y enfoques de aprendizaje del alumnado de ciencias del deporte 

    Ruiz Lara, Encarnación; Hernández Pina, F.; Ureña Villanueva, F.; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM
    2011
  • Effect of training in SSG on the ability to repeat sprints in young football players 

    Barba, Fernando; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM; Borges-Hernández, Pablo José; Ruiz-Lara, Encarnación; Perdomo, Abían
    2020-06-30
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad