La concienciación ambiental en el aula de infantilmediante el cine y los cuentos
Title (trans.)
Environmental awareness in the early childhood education´s classroom through films and storiesEntity
UAM. Departamento de Didácticas EspecíficasPublisher
Universidad de CádizDate
2021-03-29Citation
10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302
Revista De Educación Ambiental ySostenibilidad,3.1 (2021): 1302
ISSN
2659-708XDOI
10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302Editor's Version
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302Subjects
Educación Ambiental; Educación Infantil; Recursos Didácticos; Alfabetización Científica; EducaciónRights
Derechos de autor 2021 Ángela Muro González, José Manuel Pérez Martín
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
No podemos ignorar los cambios que está sufriendo el planeta a consecuencia de los actos del ser humano sobre este. Sin embargo, el mayor problema al que nos enfrentamos es la falta de concienciación en la sociedad sobre el cuidado del medio ambiente. Esto conlleva a una necesidad de formación del alumnado en Educación Ambiental (EA) que facilite el conocimiento de las consecuencias que tienen nuestros actos. Por eso, este artículo plantea una propuesta de intervención educativa dirigida a las primeras etapas, en este caso, Educación Infantil (EI), mediante la cual se detectan ideas alternativas, se fomenta la alfabetización de ciudadanos sensibilizados con el medio ambiente y se da respuesta a una petición de propuestas de aula como estrategia de formación continua para maestros. Para lograr todo esto, se proponen recursos didácticos como las películas y los cuentos Changes that the planet is undergoing as a result of human actions on it cannot be ignored. However, the biggest problem to be faced is the lack of awareness in society about caring for the environment. This leads to a need for training students in Environmental Education (EA) that facilitates knowledge of the consequences of our actions. For this reason, this article raises a proposal for an educational intervention aimed at the early stages, in this case, Early Childhood Education (EI), through which misconceptions are detected, the literacy of citizens is promoted for environmental protection, and a response is given to a request for classroom proposals as a continuous training strategy for teachers. To achieve all this, didactic resources such as films and stories are proposed
Files in this item
Google Scholar:Muro González, Ángela
-
Pérez Martín, José Manuel
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Home and Ambulatory Artificial Nutrition (NADYA) group report. Home parenteral nutrition in Spain, 2018
Wanden-Berghe, Carmina; Compes, Cristina Cuerda; Maíz Jiménez, María Irene; Pereira Cunill, José Luis; Ramos Boluda, Esther; Gómez Candela, Carmen; Virgili Casa, Nuria; Burgos Peláez, Rosa; de Luis Román, Daniel Antonio; Penacho Lázaro, Ma Ángeles; Sánchez Martos, Eva Ángeles; Martínez Faedo, Ceferino; Díaz Guardiola, Patricia; Álvarez Hernández, Julia; Zugasti Murillo, Ana; Campos Martín, Cristina; Sanz Paris, Alejandro; de los Ángeles Martín Fontalba, María; Lobo, Gabriela; Matía Martín, Pilar; Carabaña Pérez, Fátima; Martín Folgueras, Tomás; Martín Palmero, Ma Ángela; Luengo Pérez, Luis Miguel; Sánchez-Vilar Burdiel, Olga; Martínez Costa, Cecilia; Tejera Pérez, Cristina; Martínez Ramírez, María José; García Delgado, Yaiza; Ponce González, Miguel; Mauri Roca, Silvia; García Zafra, Ma Victoria; Germán Díaz, Marta; Romero Gabino, Victoria; Molina Baeza, Begoña; Gonzalo Marín, Montserrat; Irles Rocamora, José Antonio; Sánchez Sánchez, Rebeca; Apezetxea Celaya, Antxón; Ortiz, Clara Joaquín; Suárez Llanos, José Pablo; Pintor de la Maza, Begoña; Leyes García, Pere; Gil Martínez, Ma Carmen; Carrera Santaliestra, María José
2020-01-01 -
A cluster-randomised clinical trial comparing two cardiovascular health education strategies in a child population: The Savinghearts project
Sánchez-Gómez, Luis María; Fernández Luque, María Jesús; Ruiz Díaz, Lourdes; Sánchez-Alcalde, Rosa; Sierra-García, Belén; Mayayo-Vicente, Soledad; Ruiz-López, Marta; Loeches-Belinchón, Pilar; López-Gónzález, Javier; González-Gamarra, Amelia; Gallego Arenas, Angela; Cubillo-Serna, Ana; Gil-Juberias, Gema; Pérez-Cayuela, Pilar; Arana Cañedo-Arguelles, Celina; García Pascual, Julia Natividad; Ruiz-Chércoles, Esther; Suárez Fernández, M. Carmen; García-Polo, Iluminada; Abad Pérez, Daniel; Ballesteros-Arribas, Juan Manuel; Izquierdo Martínez, Maravillas; Salvador-Alcaide, Elena; Arribas-Vela, Ana B.; Alonso-Pérez, Juan M.; Veja-Piris, Lorena; Rodríguez-Salvanés, Francisco J.; Novella Arribas, Blanca
2012-11-27