Programa de higiene postural en talleres para personas con discapacidad intelectual
Title (trans.)
Postural hygiene program in workshops for people with intellectual disabilitiesEntity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad HumanaPublisher
Universidad Autónoma de MadridDate
2022-06-18Citation
10.15366/rimcafd2022.86.011
Rev.int.med.cienc.act.fís.deporte 86.22 (2022): 363-381
ISSN
1577-0354DOI
10.15366/rimcafd2022.86.011Editor's Version
https://doi.org/10.15366/rimcafd2022.86.011Subjects
intellectual disability; occupational centre; risks prevention; workplace exercise; discapacidad intelectual; centro ocupacional; gimnasia laboral; prevención de riesgos; EducaciónAbstract
This paper presents an intervention proposal for people with intellectual disabilities who work in carpentry and bookbinding workshops in an occupational centre, aiming at the prevention of injuries and/or musculoskeletal disorders that may originate from the participants' workload and work routine. For this, an annual program was designed, the main point of which is the application of workplace exercise routines, based on the features and needs of people with intellectual disabilities. The program consists of six phases, which are: gathering of background information, training and introduction of the activities, performance of the sessions, assessment of the process, biannual and final assessments, and, finally, completion of the program. One of the main features of the proposal is its feasibility, since it does not require major adaptations or further investments than those that already exist En este trabajo se presenta una propuesta de intervención para personas con discapacidad intelectual que trabajan en talleres de carpintería y encuadernación de un centro ocupacional, cuya finalidad es la prevención de las lesiones y/o alteraciones musculoesqueléticas que se puedan originar a partir de la carga y rutina laboral de los usuarios. Para esto, se diseñó un programa de carácter anual, cuyo eje principal es la aplicación de rutinas de gimnasia laboral, basado en las características y necesidades de los usuarios con discapacidad intelectual. El programa consta de seis fases que son: recopilación de antecedentes, formación y presentación de las actividades, desarrollo de las sesiones, evaluación del proceso, evaluaciones semestral y final, y, por último, finalización del programa. Una de las características principales de la propuesta es su factibilidad, ya que no requiere que se lleven a cabo mayores adaptaciones o que se realicen más inversiones de las que ya existen
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