Investigación sobre el significado de la dimensión de “formalidad” en el modelo de EMNA (Evaluative Model of Normative Appraisal)
Title (trans.)
Research about the meaning of “formality” in EMNA model (Evaluative Model Of Normative Appraisal)Author
Barallobre Fernández, FátimaAdvisor
Oceja Fernández, Luis Venancio
Entity
UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaDate
2022-06-02Subjects
Normas; Appraisal; EMNA; Formalidad; Cumplimiento; Norms; Formality; Compliance; PsicologíaNote
Trabajo Fin de Grado en Psicología. Curso académico 2021-2022
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Se realizan dos estudios referidos al cumplimiento normativo. En el Estudio 1 (N = 403) se analiza la relación entre la escala Presión Normativa planteada en EMNA con otros aspectos de la formalidad (formalización, volumen normativo, potencia del mensaje y fuente), en un cuestionario online con 3 condiciones (con 3 propuestas normativas diferentes). Como resultado, se generan 2 nuevas escalas de formalidad (Canal Formal y Sanción Formal). El modelo generado (Canal y Sanción Formal, Caligae, Scutum, Control Percibido, Acuerdo, Normas Sociales) predice cumplimiento (R = .488). En el Estudio 2 (N = 99), se manipula la formalidad y se registra el cumplimiento normativo real de los participantes. Los resultados animan a realizar estudios en contextos reales, como el organizacional Two studies about norms’ compliance are carried out. Study 1 (N = 403) analyses the relation between Enforcement (EMNA’s scale) with other concepts related to formality (formalization, normative volume, message power and source) with an online questionnaire with three conditions (with three different normative proposals). As result, two formality scales are generated (Formal Channel, and Formal Sanction). The predictive model (Formal Channel, Formal Sanction, Caligae, Scutum, Perceived Control, Willingness to Comply and Social Norms scale) can predict Compliance (R = .488). At Study 2 (N = 99), consisting of an online questionnaire, formality is manipulated, and real compliance is registered. The results of both studies encourage to lead studies in a real context, such as an organization
Files in this item
Google Scholar:Barallobre Fernández, Fátima
This item appears in the following Collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Temporal models in recommender systems: an exploratory study on different evaluation dimensions
Campos Soto, Pedro G.
2011