UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El acoso escolar en estudiantes con necesidades educativas especiales en una zona rural del Ecuador

Title (trans.)
Bullying on students with special educational needs in a rural area of Ecuador
Author
Rosa Mª Espada; Sánchez Fuentes, Sergiountranslated; Rosa Angélica Sánchez
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2020-12-22
Citation
Tendencias Pedagógicas 37 (2021): 31-42.
 
 
 
ISSN
1989-8614
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/tp2021.37.004
Subjects
acoso escolar; necesidades educativas especiales; discapacidad; educación; bullying; special education needs; disability; education; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/704750

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El acoso escolar es uno de los principales retos a los que se enfrentan los sistemas educativos modernos. Es-pecialmente relevante es esta cuestión cuando las personas con necesidades educativas especiales sufren dicho acoso. Este trabajo tiene como objetivo conocer la prevalencia del acoso escolar en estudiantes con necesidades educativas especiales en un entorno rural. Para ello, un total de 115 estudiantes, junto con 8 docentes, partici-paron en el estudio. Dos cuestionarios ad hoc fueron creados para tal fin. Los resultados muestran que los estudiantes con discapacidad intelectual y del desarrollo y los estudiantes con autismo sufren en mayor medida situaciones de acoso escolar. Sin embargo, los estudiantes con trastornos del aprendizaje son el colectivo, dentro de los estudiantes con necesidades educativas especiales, que menos porcentaje de situaciones de acoso repor-taron. En cuanto a las condiciones en las que se desarrollan estas situaciones entre centros públicos y particu-lares, los datos muestran como en los centros particulares no existe formación al respecto, se comunica en menor medida estas situaciones a las familias y, en líneas generales, se intenta ocultar el problema. Los autores concluyen que existe una necesidad incipiente de trabajar estos temas en las aulas y con el profesorado de todo tipo de centros educativos
 
Bullying is one of the main challenges faced by modern education systems. This question is especially relevant when people with special educational needs suffer such harassment. This paper aims to know the prevalence of bullying on students with special educational needs in a rural environment. For this, a total of 115 students, along with 8 teachers participated in the study. Two ad hoc questionnaires were created for this purpose. The results show that students with intellectual and developmental disabilities and students with autism experience bullying situations to a greater extent. However, students with learning disabilities are the group, among stu-dents with special educational needs, that reported the lowest percentage of bullying situations. Regarding the conditions in which these situations develop between public and private centers, the data show that in private centers there is no training in this regard, these situations are communicated to a lesser extent to families and, in general, an attempt is made to hide the problem. The authors conclude that there is an incipient need to work on these issues in classrooms and with teachers in all types of educational centers
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
acoso_Espada_Tendencias Pedagógicas_2021.pdf
Size
300.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Rosa Mª Espada - Sánchez Fuentes, Sergio - Rosa Angélica Sánchez

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16865]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Identificación y evaluación de estudiantes con necesidades educativas especiales en Inglaterra 

    Hegarty, Seamus
    2008
  • Evaluación de aprendizajes en estudiantes con necesidades educativas especiales 

    Muñoz Durán, Karla; Otondo Briceño, Maite
    2018
  • Nuevas formas de acoso escolar, ciberbullying: Nivel de riesgo en la etapa pre-adolescente 

    Monroy García, Francisca Angélica; Hurtado Masa, José Francisco
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad