From the adaptation period to the reception time. A collaborative reflection on early childhood education
Title (trans.)
Del periodo de adaptación al tiempo de acogida. Una reflexión colaborativa en educación infantilEntity
UAM. Departamento de PedagogíaPublisher
Universidad Complutense de MadridDate
2021-07-01Citation
10.5209/rced.70665
Revista Complutense de Educación 32.3 (2021): 487-497
ISSN
1130-2496; 1988-2793DOI
10.5209/rced.70665Editor's Version
https://doi.org/10.5209/rced.70665Subjects
Adjustment; Early childhood education; Educational innovation; Transition; Working group; EducaciónAbstract
This research has analysed the process of collaborative reflection carried out by the professionals of the Municipal Network of Early Childhood´s Schools of Vitoria-Gasteiz to define the key aspects of the adaptation period in their Educational Project, and their way of understanding it. An action-research has been carried out in four phases. This time, the third phase is presented, reflecting on what is currently being done during the adaptation period and how language and modes of action should be transformed in the future. In the study, 115 early childhood professionals, 12 researchers and 6 technicians have participated in 8 working groups to reconstruct knowledge through different strategies. The conclusions show that the reception time, as opposed to the adaptation period, implies accepting each girl and boy with what they affectively transit to school, so that new affective ties are created that give them security, instead of forcing them to adapt to a rigid structure that was pre-set in advance. Esta investigación analiza el proceso de reflexión colaborativa llevada a cabo por las profesionales de la Red Municipal de Escuelas Infantiles de Vitoria-Gasteiz para definir en su Proyecto Educativo los aspectos claves del periodo de adaptación, y su manera de entenderlo. Se ha realizado una nvestigación-acción desplegada en cuatro fases. En esta ocasión se presenta la tercera fase, en la que se reflexiona sobre lo que se hace actualmente durante el periodo de adaptación y cómo se deben transformar el lenguaje y los modos de acción en el futuro. En el estudio, toman parte 115 profesionales de educación
infantil, 12 investigadoras y 6 técnicas participando, en 8 grupos de trabajo para reconstruir el conocimiento gracias a diferentes estrategias. Las conclusiones evidencian que el tiempo de acogida, a diferencia del periodo de adaptación, supone aceptar a cada niña y a cada niño con lo que afectivamente transitan a la escuela, para que se creen nuevos vínculos afectivos que les den seguridad, en lugar de obligarles a adaptarse a una estructura rígida prefijada con anterioridad
Files in this item
Google Scholar:Vizcarra Morales, María Teresa
-
López de Arana Prado, Elena
-
Gamito Gomez, Rakel
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.