Show simple item record

dc.contributor.authorVizcarra Morales, María Teresa
dc.contributor.authorLópez de Arana Prado, Elena 
dc.contributor.authorGamito Gomez, Rakel
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Pedagogíaes_ES
dc.date.accessioned2022-10-26T15:34:51Z
dc.date.available2022-10-26T15:34:51Z
dc.date.issued2021-07-01
dc.identifier.citationRevista Complutense de Educación 32.3 (2021): 487-497es_ES
dc.identifier.issn1130-2496es_ES
dc.identifier.issn1988-2793es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/704765
dc.description.abstractThis research has analysed the process of collaborative reflection carried out by the professionals of the Municipal Network of Early Childhood´s Schools of Vitoria-Gasteiz to define the key aspects of the adaptation period in their Educational Project, and their way of understanding it. An action-research has been carried out in four phases. This time, the third phase is presented, reflecting on what is currently being done during the adaptation period and how language and modes of action should be transformed in the future. In the study, 115 early childhood professionals, 12 researchers and 6 technicians have participated in 8 working groups to reconstruct knowledge through different strategies. The conclusions show that the reception time, as opposed to the adaptation period, implies accepting each girl and boy with what they affectively transit to school, so that new affective ties are created that give them security, instead of forcing them to adapt to a rigid structure that was pre-set in advance.en_US
dc.description.abstractEsta investigación analiza el proceso de reflexión colaborativa llevada a cabo por las profesionales de la Red Municipal de Escuelas Infantiles de Vitoria-Gasteiz para definir en su Proyecto Educativo los aspectos claves del periodo de adaptación, y su manera de entenderlo. Se ha realizado una nvestigación-acción desplegada en cuatro fases. En esta ocasión se presenta la tercera fase, en la que se reflexiona sobre lo que se hace actualmente durante el periodo de adaptación y cómo se deben transformar el lenguaje y los modos de acción en el futuro. En el estudio, toman parte 115 profesionales de educación infantil, 12 investigadoras y 6 técnicas participando, en 8 grupos de trabajo para reconstruir el conocimiento gracias a diferentes estrategias. Las conclusiones evidencian que el tiempo de acogida, a diferencia del periodo de adaptación, supone aceptar a cada niña y a cada niño con lo que afectivamente transitan a la escuela, para que se creen nuevos vínculos afectivos que les den seguridad, en lugar de obligarles a adaptarse a una estructura rígida prefijada con anterioridades_ES
dc.format.extent11 págs.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Complutense de Madrides_ES
dc.relation.ispartofRevista Complutense de Educaciones_ES
dc.subject.otherAdjustmenten_US
dc.subject.otherEarly childhood educationen_US
dc.subject.otherEducational innovationen_US
dc.subject.otherTransitionen_US
dc.subject.otherWorking groupen_US
dc.titleFrom the adaptation period to the reception time. A collaborative reflection on early childhood educationen_US
dc.title.alternativeDel periodo de adaptación al tiempo de acogida. Una reflexión colaborativa en educación infantiles_ES
dc.typearticlees_ES
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5209/rced.70665es_ES
dc.identifier.doi10.5209/rced.70665es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage487es_ES
dc.identifier.publicationissue3es_ES
dc.identifier.publicationlastpage497es_ES
dc.identifier.publicationvolume32es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.ccReconocimientoes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educaciónes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record