UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Dinámicas musicales de interacción y sus implicaciones para la participación infantil

Author
Moreno Núñez, Ana Rocíountranslated; Martín Ruíz, Noemí; Jiménez, Eva; Fernández Blázquez, M. Luz de los Milagrosuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Universidade da Coruña, Servizo de publicacións
Date
2021
Citation
Actas del III Congreso Internacional de Música y Cultura para la Inclusión y la Innovación. Eds. Chao-Fernández, R., Rosa-Napal, F. C., Chao-Fernández, A., Gillanders, C., & Vicente-Álvarez, R.M. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo de publicaións, 2021. 154-159
 
 
 
ISBN
978-84-9749-805-0
Funded by
Este trabajo y sus autoras forman parte del proyecto PID2019-108845GAI00/ AEI/10.13039/501100011033 y del proyecto EDU-2017-86739-R, financiados por el Ministerio de Ciencia e Innovación, Agencia Estatal de Investigación (España)
Project
Gobierno de España. PID2019-108845GAI00; Gobierno de España. EDU-2017-86739-R
Editor's Version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498050
Subjects
dinámicas musicales; educación infantil; participación; mediación del adulto; Música; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/705690
Rights
© de la edición, Universidade da Coruña; © de los textos, sus autoras y autores

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Los primeros años de vida son un periodo crítico en el desarrollo infantil en los que, como evidencian los estudios sobre musicalidad comunicativa, ciertos componentes musicales facilitan la comunicación y co-regulación psicológica entre bebé y adulto. Sin embargo, esto rara vez ha trascendido el ámbito psicológico, a pesar de las importantes implicaciones que podría suponer para la educación de la primera infancia. La musicalidad constituye un medio de comunicación universal que permite dar forma a las experiencias diarias del niño/a con los demás y con el entorno, promoviendo intentos de participación incluso cuando la capacidad de involucrarse activamente es limitada. Este trabajo propone analizar si existe una organización musical similar a la descrita por la musicalidad comunicativa en las interacciones entre educadoras/es y bebés en el aula 0-1 año de educación infantil. Por ejemplo, la sincronía de movimientos, la secuenciación de turnos o el uso de objetos tendrían un importante potencial en el desarrollo y aprendizaje. Para ello, la mediación e intervención del adulto debe partir de un adecuado conocimiento de las características específicas del desarrollo sociocultural y psicológico del niño/a, que se refleje en el fomento del aprendizaje dialógico, del ejercicio de la creatividad y de la propia iniciativa
 
The first years of life are a critical period in child development. Prior research, such as the studies on communicative musicality, has evidenced that certain musical components facilitate adult-baby communication and their psychological co-regulation. However, these findings have rarely transcended the psychological scope, thus neglecting its relevant implications for early childhood education. Musicality represents a universal means of communication that allows children to shaping their daily experiences with others and their environment, and promotes participation attempts even when their ability to become actively involved is yet limited. This proposal aims to analyzing whether there is a musical organization that underlie the interactions between educators and young babies in the 0-1 years classroom, similar to that described by communicative musicality. For instance, aspects such as the synchronicity of movements, turns-sequencing or the use of objects could potentially foster child development and learning. Adult’s mediation and intervention should rely on an adequate knowledge about the specific characteristics of children’s sociocultural and psychological development, thus contributing to promote opportunities for dialogic learning, and the development of creativity and the initiative of the child
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
dinamicas_moreno_2021.pdf
Size
255.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Moreno Núñez, Ana Rocío - Martín Ruíz, Noemí - Jiménez, Eva - Fernández Blázquez, M. Luz de los Milagros

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El fomento de la participación infantil en los primeros años: Claves desde la acción del adulto 

    Moreno Núñez, Ana RocíoAutoridad UAM; Martín Ruiz, Noemí; Jiménez García, Eva; Fernández Blázquez, M. Luz de los MilagrosAutoridad UAM
    2022-07-01
  • El desarrollo de las interacciones triádicas tempranas: dinámicas musicales de interacción en el primer año 

    Moreno Núñez, Ana RocíoAutoridad UAM; Fernández Alcaide, Ainhoa; Martín Ruiz, Noemi
    2021
  • Estudio longitudinal de la responsividad parental desde las dinámicas musicales en interacciones triádicas tempranas 

    Duque Fernández, Natalia; Moreno Núñez, Ana RocíoAutoridad UAM
    2022-10-31
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad