UAM | UAM_Biblioteca | Buscador único | Portal de Producción Científica | Repositorio de Datos de Investigación UAM
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • español 
    • español
    • English
  • Identificarse
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Buscar en Biblos-e Archivo

Búsqueda avanzada

Listar

Todo Biblos-e ArchivoComunidades y coleccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultadesEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasFacultades

Mi cuenta

IdentificarseRegistro

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Ayuda

Guía sobre el repositorio de la UAMQuiero depositar mi trabajoPreguntas frecuentes

UAM_Biblioteca

Ver ítem 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Ver ítem

Bilingual beyond school: Students’ language ideologies in bilingual programs in south-central Spain

Autor (es)
Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM
Entidad
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Editor
FahrenHouse: Salamanca, España
Fecha de edición
2019-07-01
Cita
10.14516/fde.700
Foro de Educación 17.27 (2019): 11-36
 
 
 
ISSN
1698-7802
DOI
10.14516/fde.700
Financiado por
The research Project «The Appropriation of English as a Global Language in Castilla-La Mancha Schools: A multilingual, situated and comparative approach» – APINGLO-CLM – (Ref.: FFI2014-54179-C2-2-P), funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (MINECO), 2015-2018
Proyecto
Gobierno de España. FFI2014-54179-C2-2-P
Versión del editor
https://doi.org/10.14516/fde.700
Materias
Adolescent Students; Bilingual Education; Language Ideologies; Linguistic Ethnography; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/705967

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Resumen

This article examines adolescent and late adolescent discourses on bilingualism, bilingual education and the role of English and other additional languages in the current out-of-school lives and future trajectories of Spanish students enrolled in bilingual education programs. The data is part of a larger critical sociolinguistic ethnographic project on the implementation of bilingual education programs in secondary education (organized as English-Spanish CLIL) in Castilla-La Mancha, a region in South-Central Spain. Discourses were mainly elicited through a series of workshop-type and group discussion activities held in classrooms from two semi-private and two public schools, as well as an additional focus group conducted with university students. In total, 12 group events, involving approximately 300 students, were organized and documented through video-recordings, audio-recordings, photographs and fieldnotes. Students’ language ideologies around bilingualism are examined through an inductive qualitative / grounded theory approach. Three themes are identified: (a) the definition of bilingualism and bilingual competence, (b) the place of English (and other additional languages) in students’ current lives and social experiences and; (c) the role assigned to English in future employment and mobility opportunities. These discourses are discussed in relation to recent critical sociolinguistic work on the interconnection between language, multilingualism and neoliberalism. The paper closes with some methodological thoughts regarding the place of linguistic ethnography in the analysis of students’ collective discourses
Mostrar el registro completo del ítem

Lista de ficheros

Thumbnail
Nombre
bilingual_poveda_FE_2019.pdf
Tamaño
1.183Mb
Formato
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Poveda Bicknell, David Patrick

Lista de colecciones del ítem

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16860]

Registros relacionados

Mostrando ítems relacionados por título, autor, creador y materia.

  • Immigrant students and the ecology of externalization in a secondary school in Spain 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Rubio Jociles, María Isabel; Franzé, Adela
    2014-04-25
  • Storytellers of children’s literature and their ideological construction of the audience 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Morgade Salgado, MartaAutoridad UAM; Alonso, Bruno
    2009
  • Changing digital media environments and youth audiovisual productions: A comparison of two collaborative research experiences with south Madrid adolescents 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; Morgade, Marta
    2018-02-22
Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

Todos los documentos de Biblos-e Archivo están protegidos por derechos de autor. Algunos derechos reservados.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contacto | Sugerencias
Estamos enFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad