UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Derribando estereotipos de los/as futuros/as profesionales desde la universidad

Title (trans.)
Overcoming stereotypes of future professionals at University
Author
Navallas Labat, Begoñauntranslated; Camacho Miñano, María del Mar; Campo Campos, Cristina del
Entity
UAM. Departamento de Contabilidad
Publisher
Asociación Española de Orientación y Psicopedagogía (AEOP)
Date
2022-12-30
Citation
reop.vol.33.num.3.2022.36464
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 33.3 (2022): 124-133
 
 
 
ISSN
1139-7853 (print); 1989-7448 (online)
DOI
reop.vol.33.num.3.2022.36464
Editor's Version
https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.3.2022.36464
Subjects
orientación profesional; estereotipos; estudiantado universitario; empleabilidad; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/706234
Rights
© 2022 Begoña Navallas Labat, María del Mar Camacho Miñano, Cristina del Campo Campos

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Los medios de comunicación de masas califican algunas profesiones como aburridas, divertidas o brillantes. Del “efecto CSI” al “efecto Masterchef”, las redes también influyen en transmitir la imagen de algunos colectivos profesionales, orientando las decisiones de muchos estudiantes sobre su carrera profesional y afectando a su empleabilidad. Este trabajo tiene un doble objetivo: 1) analizar los estereotipos que el estudiantado universitario tiene sobre una profesión en particular y 2) cómo se puede mejorar desde la universidad la imagen estereotipada de esa profesión. Mediante una muestra de 179 estudiantes, se ha realizado una encuesta antes y después de una actividad extracurricular en la que se ha invitado al estudiantado a experimentar una jornada laboral en un equipo de auditoría con la intención de acercar el trabajo diario de los auditores a los estudiantes, utilizando para ello un cuestionario de 48 estereotipos. Los resultados obtenidos muestran que el contacto con la realidad profesional reduce los estereotipos negativos, tanto de la profesión como de los profesionales, corroborando la efectividad de las medidas de acercamiento, comunicación y transparencia en la lucha contra estereotipos negativos. Las conclusiones de este estudio son especialmente relevantes para una profesión de interés público, cuya aceptación social descansa en su reputación y legitimidad
 
Popular media label some professions as dull, enjoyable or brilliant. From the “CSI effect” to the “Masterchef effect”, social media influence the transmission of the image of certain professional groups, guiding many students’ career decisions and affecting their employability. The aims of this paper are twofold: 1) to analyze the stereotypes that undergraduates have about a profession, and 2) how the stereotypical image of a profession can be improved while studying at university. Using a sample of 179 students, a survey was carried out before and after an extracurricular activity in which students were invited to experience a real working day as part of an audit team, that was intended to bring the auditors' daily work closer to the students, using a questionnaire of 48 stereotypes. The obtained results show a clear reduction in negative stereotypes due to real contact with professionals, both for the profession and for professionals’ perceptions. This work shows how contact with the profession improves students’ perception, corroborating the effectiveness of different measures in overcoming stereotypes. The conclusions of this study are particularly relevant for auditing as a public interest profession, whose social acceptance rests on its reputation and legitimacy
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
9227896.pdf
Size
424.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Navallas Labat, Begoña - Camacho Miñano, María del Mar - Campo Campos, Cristina del

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [18041]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Estereotipos y ética en la profesión auditora 

    Camacho Miñano, María del Mar; Campo, Cristina, del; Navallas Labat, BegoñaAutoridad UAM
    2016
  • Exploring auditors’ stereotypes: the perspective of undergraduate students 

    Navallas Labat, BegoñaAutoridad UAM; del Campo, Cristina; Camacho-Miñano, María del Mar
    2017-01-01
  • Información voluntaria y armonización espontánea 

    Navallas Labat, BegoñaAutoridad UAM
    2006
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad