UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

La leadership dei dirigenti scolastici in Spagna e Italia: similitudini e differenze

Title (trans.)
Liderazgo de directores escolares en España e Italia: similitudes y diferencias
Author
Nicolosi, Anna Maria
Advisor
Herrán Gascón, Agustín de launtranslated; García Sempere, Pablo
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Date
2022-12-09
Subjects
Pedagogía; Liderazgo; Director escolar; Estudio de caso; Enseñanza-aprendizaje; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/706367
Note
Tesis Doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación del Profesorado, Departamento de Pedagogía. Fecha de Lectura: 09-12-2022

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La leadership scolastica è un campo di grande interesse per l’educazione internazionale. Si ritiene che essa possa influire significativamente nella qualità dell’insegnamento e dell’apprendimento nella scuola e, di conseguenza, nel rendimento degli studenti. Nonostante queste conoscenze siano ampiamente consolidate, si sa poco di come i dirigenti utilizzino il loro tempo, di cosa facciano quotidianamente e di come esista un’ampia variabilità tra le attività che portano a termine. L’obiettivo di questo studio è esaminare in che misura le pratiche e lo stile di leadership dei dirigenti scolastici di scuole similari per tipologia e contesto ambientale in Spagna e Italia, coincidono o differiscono in aspetti rilevanti della loro prassi professionale. La ricerca utilizza un metodo misto, nella cornice di sei studi di caso, individuati con istituti scolastici spagnoli e italiani. Si basa su questionari, osservazioni, interviste e focus group. Tiene in considerazione non solamente la quantità di tempo che i dirigenti dedicano alle diverse attività durante una tipica giornata di lavoro, ma anche lo stile di leadership che contraddistingue le azioni intraprese. I risultati indicano che il lavoro dei dirigenti di entrambi i paesi è complesso e spezzettato, e che l’ambiente culturale e normativo incidono spesso sulla selezione e carriera dei dirigenti, impiego dell’autonomia scolastica, organizzazione didattica, relazioni tra scuola e comunità e profilo di leadership scolastica
 
El liderazgo escolar es un campo de gran interés para la educación internacional. Se considera que puede influir significativamente en la calidad de la enseñanza y el aprendizaje en la escuela y, en consecuencia, en el rendimiento de los estudiantes. Aunque este conocimiento está ampliamente confirmado, se sabe poco acerca de cómo los directores emplean su tiempo, de qué hacen a diario y cómo existe una gran variabilidad entre las actividades que llevan a término. El objetivo de este estudio es examinar en qué medida las prácticas y el estilo de liderazgo de los directores escolares de escuelas similares en tipo y contexto ambiental de España e Italia, coinciden o difieren en aspectos relevantes de su práctica profesional. La investigación recurre al método mixto, en el marco de seis estudios de casos, identificados con centros escolares españoles e italianos. Se apoya en cuestionarios, observaciones, entrevistas y grupos focales. Se tiene en cuenta, no solo la cantidad de tiempo que los directores dedican a las diversas actividades durante un día laboral típico, sino también el estilo de liderazgo que distingue las acciones tomadas. Los resultados indican que el trabajo de los directores de ambos países es complejo y fragmentado, y que el ambiente cultural y regulatorio a menudo afecta a la selección y carrera de los directivos, empleo de la autonomía escolar, organización didáctica, relaciones escuela-comunidad y perfil de liderazgo escolar
 
School leadership is a field of great interest for international education. It is believed that it can significantly influence the quality of teaching and learning in school and, consequently, the students’ performance. Whilst this is widely acknowledged, little is known about how principals use their time, what they do on a daily basis, and the significant variation between the activities they carry out. The aim of this study is to examine to what extent the practices and leadership style of principals coincide or differ in relevant aspects of their professional practice in similar schools by type and environmental context in Spain and Italy. The research uses a mixed method, as part of six case studies, identified with Spanish and Italian schools. It is based on questionnaires, observations, interviews and focus groups. It takes into account not only the amount of time that managers devote to different activities during a typical working day, but also on the leadership style that distinguishes the actions taken. The results obtained with this investigation indicate that, in both situations, the principal's work is complex and fragmented and that the cultural and regulatory environment often affects the selection and career of managers, the use of school autonomy, didactic organization, relationships between school and community and school leadership profile
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
nicolosi_anna_maria.pdf
Size
11.31Mb
Format
PDF
Description
Texto de la Tesis Doctoral

Refworks Export

Google™ Scholar:Nicolosi, Anna Maria

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19712]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Mario Puccini letterato-editore: prospettive dárchivio e mediazione letteraria tra Italia e Spagna 

    Corrias, Francesca
    2016-03-04
  • Per una historia comparata della censura in Italia e in Spagna: Spiritualità, devozione e circolazione libraria nel XVI secolo 

    Caravale, Giorgio
    2010
  • Streghe e infanticide presso il Tribunale dell’Inquisizione di Cuenca (Spagna) 

    Zamora Calvo, María JesúsAutoridad UAM
    2020-08-08
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad