UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Poética de la firmeza en la obra verbal de Isidoro Valcárcel Medina

Title (trans.)
A poetics of firmness in Isidoro Valcárcel Medina’s verbal work
Author
Zorita Arroyo, Diegountranslated
Entity
UAM. Departamento de Historia y Teoría del Arte
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Historia y Teoría del Arte
Date
2022-12-20
Citation
10.15366/anuario2022.34.07
Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte 34 (2022): 135-148
 
 
 
ISSN
1130-5517 (print); 2530-3562 (online)
DOI
10.15366/anuario2022.34.07
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/anuario2022.34.07
Subjects
Isidoro Valcárcel Medina; Poesía concreta española; Arte-vida; Vanguardia; Encuentros de Pamplona de 1972; Arte / Bellas Artes
URI
http://hdl.handle.net/10486/706581

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Los Encuentros de Pamplona de 1972 supusieron tanto la consumación efímera de algunos de los ideales utópicos que animaban las propuestas artísticas experimentales de los 60 como el eclipse de aquella aventura colectiva. Para Isidoro Valcárcel Medina, sin embargo, no tuvieron un carácter crepuscular sino iniciático en tanto que, tras su experiencia en la ciudad navarra, comenzará una trayectoria basada en una concepción del arte como actividad cotidiana. Este artículo ofrece una explicación del carácter aparentemente intempestivo que la obra de Valcárcel Medina tiene con respecto al fin de fiesta del arte experimental. Dicha explicación se construye a partir del análisis comparativo de algunas obras verbales de Valcárcel Medina con piezas de la poesía concreta española: La chuleta será interpretada a la luz de los contrastes gráficos, discursivos y pragmáticos que presenta con los manifiestos concretos, las Conversaciones telefónicas se entenderán en su distancia con la fantasía concreta de una lengua supranacional y los Hombres-anuncio se estudiarán en sus diferencias con los poemas públicos de la Cooperativa de Producción Artística y Artesana
 
The Pamplona Encounters of 1972 meant both the ephemeral culmination of the utopian ideals of experimental art practices and its eclipse as a collective adventure. For Isidoro Valcárcel Medina, however, they were not a dead end, but the beginning of an artistic career based on a conception of art as an everyday activity. This article aims to explain the supposedly paradoxical character of Valcárcel Medina’s work in relation to the “end of the party” for experimental arts, analyzing the transition from a utopian art to an ethically compromised one. This is explained through the comparative analysis of some of Valcárcel Medina’s verbal works with some works of Spanish concrete poetry. La chuleta (1991) is interpreted in relation to concrete manifestos, contrasting its graphic, discursive, and pragmatic differences, Conversaciones telefónicas (1973) is read against the specific phantasy of a supranational language, and, finally, Hombres-anuncio (1976) is studied in relation to the public poems produced by the Cooperativa de Producción Artística y Artesana
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
poetica_zorita_ADHTA_2022.pdf
Size
504.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Zorita Arroyo, Diego

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Dos querellas sobre el concepto de vanguardia en la España tardofranquista 

    Zorita Arroyo, DiegoAutoridad UAM
    2022-01-03
  • Poesía y publicidad en tres poetas de la España tardofranquista 

    Zorita Arroyo, DiegoAutoridad UAM
    2022-01-01
  • Cuando la música ya no dice el texto: un poema de Francisco Pino como puerta de entrada a la poesía experimental española 

    Zorita Arroyo, DiegoAutoridad UAM
    2022-07-30
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad