UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Segregación Escolar por Nivel Socioeconómico en Educación Primaria en América Latina y el Caribe

Title (trans.)
Segregation by Socioeconomic Level in Primary Education in Latin America and the Caribbean
Author
Murillo, F. Javier; Martínez-Garrido, Cynthia; Graña, Raquel
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2022-11-07
Citation
10.15366/reice2023.21.1.005
Reice 21.1 (2023) 87-117
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2023.21.1.005
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.005
Subjects
Educational policy; Latin America and the Caribbean; Primary education; School segregation; Socioeconomic status; Segregación escolar; Nivel socioeconómico; América Latina y el Caribe; Educación primaria; Política educativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/706607

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Esta investigación tiene un doble objetivo: por un lado, estimar la magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en educación primaria en los países de América Latina y el Caribe y, por otro, contextualizar dichos resultados en el ámbito internacional. Para ello, se realiza una explotación de los microdatos del ERCE 2019, impulsado por la UNESCO/OREALC. La muestra final la componen 157.115 estudiantes de 7.214 escuelas escolarizados en 16 países de América Latina y el Caribe. Para estimar la segregación escolar se han utilizado los cinco índices más habituales. También se han comparado los resultados con los obtenidos por PISA 2019 para poder contextualizarlos. Los resultados muestran una gran variabilidad en los niveles de segregación escolar entre los países, pero con unos niveles de segregación escolar muy altos, así como grandes diferencias entre los estudiantes desfavorecidos y más favorecidos. La yuxtaposición con los resultados de PISA 2019 encuentra que América Latina y el Caribe es la Región del mundo con una mayor segregación escolar por nivel socioeconómico. Estos resultados urgen a priorizar la lucha contra segregación escolar en las políticas educativas públicas de la Región, así como fomentar la investigación sobre esta temática
 
This research has the twin aims of estimating the magnitude of school segregation by socioeconomic level in primary education in the countries of Latin America and the Caribbean and contextualizing these results in the international arena. To achieve our aims, we conducted an exploitation of the ERCE 2019 microdata promoted by UNESCO/OREALC. The final sample is made up of 157,115 students from 7,214 schools enrolled in 16 countries in Latin America and the Caribbean. It has been used the five most common indices to estimate school segregation. The results have also been compared with those obtained by PISA 2019 in terms of contextualization. The results show a great variability in the levels of school segregation between countries, but with very high levels of school segregation, as well as large differences between disadvantaged and more advantaged students. The juxtaposition with the results of PISA 2019 finds that Latin America and the Caribbean is the Region of the world with the highest school segregation by socioeconomic level. These results make it urgent to prioritize the fight against school segregation in the public educational policies of the Region, as well as to promote research on this subject.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Reice 21.1 (2023) 87-117 .pdf
Size
1.111Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Murillo, F. Javier - Martínez-Garrido, Cynthia - Graña, Raquel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16855]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Escuelas públicas para pobres, escuelas privadas para ricos: relación entre educación privada y segregación escolar de carácter socio-económico en América Latina 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Martínez Garrido, Cynthia AlmenaraAutoridad UAM; Graña, Raquel
    2020-12-22
  • ¿Segregación escolar por nivel socioeconómico o por nivel de estudios de los padres? 

    Javier Murillo, F.; Graña, Raquel
    2020-01-01
  • Incidencia de la segregación escolar por nivel socioeconómico en el rendimiento académico: El caso de Uruguay 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Graña, Raquel
    2021-11-17
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad