La Política (1968) de José Luis Castillejo frente a la tradición de la poesía social
Author
Zorita Arroyo, Diego
Entity
UAM. Departamento de Historia y Teoría del ArtePublisher
Liverpool University PressDate
2022-01-09Citation
10.3828/bhs.2022.47
Bulletin of Hispanic Studies 99.8 (2022): 781-798
ISSN
1475-3839 (print); 1478-3398 (online)DOI
10.3828/bhs.2022.47Editor's Version
https://doi.org/10.3828/bhs.2022.47Subjects
José Luis Castillejo; literatura española tardofranquista; poesía social; LiteraturaRights
© 2022 Liverpool University PressAbstract
Over the last years, José Luis Castillejo’s work has sprung growing critical attention. However, critical studies have not analysed his work in relation to late-francoist Spanish literature. In this article, I contrast Castilllejo’s La Política (1968) with the tradition of Spanish social poetry. Rejecting the lyricism that characterizes social poetry, Castillejo’s work makes use of the impersonal procedure of appropriation to mark its connection with politics and attempts to build a form of non-oppositional protest. Rejecting the lyrical interference of the ego, Castillejo’s La Política (1968) offers a testimony but also a critical view of late-Francoist Spain. Following Max F. Jensen’s proposal in his 2019 article on experimental poetry, this article questions the supposed political neutrality of experimental poetry, introduces La Política into discussions of the Spanish poetic field and tries to widen the concept of social poetry La obra de José Luis Castillejo ha sido objeto de un reciente interés crítico. Sin embargo, la mayor parte de estos estudios no han realizado una lectura de su obra en su relación con la literatura de la España tardofranquista. En este artículo, realizo una interpretación de La Política (1968) de José Luis Castillejo a partir de su contraste con la tradición de la poesía social. Frente al lirismo que caracteriza la poesía social, la obra de Castillejo plantea su relación con la política a través del procedimiento impersonal de la apropiación y ensaya una forma de protesta no oposicional. Renunciando a la interferencia lírica del ego como voz del pueblo, La Política de Castillejo ofrece tanto un testimonio como una crítica de la España tardofranquista. Siguiendo la propuesta de Max F. Jensen en su artículo de 2019 sobre la poesía experimental, este artículo pretende cuestionar el carácter supuestamente neutral de la poesía experimental, inscribir La Política en las discusiones del campo poético español y ampliar el concepto de poesía social
Files in this item
Google Scholar:Zorita Arroyo, Diego
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.