UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Educación para la Justicia Ambiental: ¿Qué Propuestas se están Realizando?

Title (trans.)
Education for Environmental Justice: What Proposals are Being Made?
Author
Roldán-Arco, Sara; Martín, José Manuel Pérez; Esquivel-Martí, Tamara
Entity
UAM. Departamento de Didácticas Específicas
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2022-11-01
Citation
10.15366/riejs2022.11.2.001
Riejs 11.2 (2022): 11-27
 
 
 
ISSN
2254-3139
DOI
10.15366/riejs2022.11.2.001
Subjects
Critical sense; Didactics of experimental sciences; Environmental education; Environmental justice; Sustainable development goals; Educación ambiental; Justicia ambiental; Objetivos de desarrollo sostenible; Sentido crítico; Didáctica de las ciencias experimentales; Educación; Medio Ambiente
URI
http://hdl.handle.net/10486/706649

Abstract

Actualmente, nos enfrentamos a serios problemas ambientales, como la escasez de recursos o el cambio climático, que se agravarán con el tiempo. Para valorar si las propuestas didácticas existentes contribuyen a transformar ecosocialmente al estudiantado, se han catalogado las actividades sobre Educación Ambiental ofertadas en la Comunidad de Madrid por el Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico de España (período 2018-2021), considerando: el nivel educativo de destino, qué enseñan, para qué lo enseñan, cuál será su alcance y si son democráticas. Los resultados evidencian una desatención de las etapas educativas tempranas y un predominio de lecciones/exposiciones magistrales sobre contenidos conceptuales (biodiversidad, reciclaje), obviando cuestiones relevantes, como los problemas de salud ambiental de origen antrópico y el desarrollo del pensamiento crítico. Las actividades son difícilmente replicables y presentan requisitos segregadores, características que son incoherentes con la Educación para la Justicia Ambiental. Por tanto, desde la investigación educativa, se deberían atender estas deficiencias, diseñando propuestas que doten a formadores y aprendices de una visión holística de la complejidad de los problemas ambientales
 
We are currently facing serious environmental problems, such as resource scarcity and climate change, which will worsen over time. To assess whether the existing didactic proposals contribute to the students’ socio-ecological transformation, we have catalogued the activities on Environmental Education offered in the Community of Madrid by the Ministry for Ecological Transition and the Demographic Challenge of Spain (period 2018-2021), considering: the educational level of destination, what they teach, why they teach it, what their scope will be and whether they are democratic. The results show a neglect of early educational stages and a predominance of lectures/exhibitions on conceptual content (biodiversity, recycling), ignoring relevant topics such as environmental health problems of anthropogenic origin, and without developing critical thinking. The activities are difficult to replicate, and present segregating requirements, all features inconsistent with an Education for Environmental Justice. Therefore, proposals can be designed to provide trainers and learners with a polyhedral/holistic vision of the complexity of environmental problems. Educational research should address these deficiencies/limitations
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Riejs 11.2 (2022) 11-27.pdf
Size
381.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Roldán-Arco, Sara - Martín, José Manuel Pérez - Esquivel-Martí, Tamara

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16855]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El aprendizaje conectado en la sociedad de la cultura digital: Investigación participativa sobre educación ambiental para la protección del medio marino 

    González-Patiño, JavierAutoridad UAM; Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM; Atrio Cerezo, SantiagoAutoridad UAM; Esquivel Martín, TamaraAutoridad UAM
    2018
  • En busca de la dimensión abandonada: la didáctica de la Educación Ambiental. [Prólogo] 

    Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM; Esquivel Martín, TamaraAutoridad UAM; Guevara Herrero, IreneAutoridad UAM
    2022
  • Educación ambiental de maestros para maestros 

    Pérez Martín, José ManuelAutoridad UAM; Esquivel Martín, TamaraAutoridad UAM; Guevara Herrero, IreneAutoridad UAM
    2022
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad