UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

The role of research teams in the empowerment of young researchers

Title (trans.)
El rol de los equipos de investigación en el empoderamiento de las personas investigadoras jóvenes
Author
Trull-Oliva, Carme; Molina, Laura Corbella; Vizarreta, Paloma Valdivia; Rodrigo-Moriche, M. Pilar
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad de Oviedo
Date
2022-04-01
Citation
10.17811/RIFIE.51.2.2022.129-142
Aula Abierta, 51.2 (2022): 129–142.
 
 
 
ISSN
0210-2773
DOI
10.17811/RIFIE.51.2.2022.129-142
Editor's Version
https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.129-142
Subjects
higher education; Research team; scientific research; youth empowerment; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/706817
Rights
El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Youth empowerment in research groups is a subject with little scientific evidence. To contribute to this end, a single statistical-descriptive case study is carried out to analyse whether HEBE Project favours the empowerment of its young researchers. A questionnaire focusing on the factors inherent to empowerment in the academic field (expectations, training, support, etc.) and a rubric to assess the project's contribution to the development of empowerment dimensions such as self-esteem, responsibility, and efficiency are applied. The results show that the diversity of the team, as well as the democratic and participative work of this project, promote the empowerment and academic-professional development of its young researchers. Finally, current barriers and challenges related to social commitment, gender equality, personal well-being, and job insecurity are identified.
 
Hay escasas evidencias sobre el empoderamiento juvenil en el ámbito de la investigación científica. Para contribuir a este fin, los objetivos de este estudio de caso son i) analizar si los roles, las responsabilidades y las relaciones en el Proyecto HEBE favorecen el empoderamiento de las personas investigadoras jóvenes y ii) analizar las acciones que se llevan a cabo para dicho objetivo, desde la reflexión de la propia práctica investigadora. Para ello, se aplica un cuestionario centrado en los factores que intervienen en su empoderamiento y una rúbrica para evaluar la contribución a las dimensiones de empoderamiento juvenil. Los resultados demuestran que los equipos diversos y estilos de trabajo democráticos y participativos favorecen el empoderamiento y el desarrollo académico y profesional de sus personas investigadoras jóvenes. Se identifican barreras y retos actuales en el desarrollo y la promoción de las personas investigadoras jóvenes, relacionadas con el compromiso social, la igualdad de género, el bienestar personal y la precariedad laboral.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
9082961.pdf
Size
762.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Trull-Oliva, Carme - Molina, Laura Corbella - Vizarreta, Paloma Valdivia - Rodrigo-Moriche, M. Pilar

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17202]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Main Cross-Cutting Training Contents of LEISURE and Free Time Schools: Acceptance of Groups Involved in the Leisure Time Instructor Courses 

    Valdivia Vizarreta, Paloma; Rodrigo Moriche, María PilarAutoridad UAM; Sánchez Cabrero, RobertoAutoridad UAM; Villaseñor-Palma, Karla; Moreno-Rodríguez, Vanessa
    2021-08-10
  • El ocio en la primera infancia desde un enfoque humanista en tiempos de pandemia 

    Andrés Viloria, CarmenAutoridad UAM; Rodrigo Moriche, María PilarAutoridad UAM; Valdivia Vizarreta, Paloma
    2021-12-26
  • Rúbrica para la evaluación de acciones y proyectos socioeducativos de empoderamiento juvenil. Proyecto HEBE 

    Soler, Pere; Alonso, Ariadna; Borneis, Sandra; Carrera, Eduard; Ciraso, Anna; Corbella, Laura; Ferrer, Ingrid; Gómez, Cayetano; González, Juan; Janer, Ángeka; Jiménez, Manuel; Lopera, Marta; Llena, Asun; Monseny, Myrte; Núñez, Héctor; Páez, Sonia; Pineda, Pilar; Planas, Anna; Rodrigo, Pilar; Mireia, Sala; Salvadó, Alan; Sepúlveda, Elia; Turon, Narcís; Trull, Carmen; Trilla, Jaume; Úcar, Xavier; Valdivia, Paloma; Vila, Carles
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad