UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Georgia Makhlouf: Writing as a metaphor for cosmopolitanism

Title (trans.)
Georgia Makhlouf : l’écriture comme métaphore du cosmopolitisme
Author
Mangada Cañas, Beatriz Cristinauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Filologías y su Didáctica
Publisher
Asociación de Francesistas de la Universidad Española
Date
2022-05-06
Citation
10.25145/J.CEDILLE.2022.21.04
Çédille, Revista De Estudios Franceses 21 (2022): 47-64
 
 
 
ISSN
1699-4949
DOI
10.25145/J.CEDILLE.2022.21.04
Editor's Version
http://orcid.org/0000-0002-3207-6419
Subjects
Georgia Makhlouf; Lebanon; Literature in French; Xenographies; Educación; Filología
URI
http://hdl.handle.net/10486/706979
Rights
© 2022 The Author(s).

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El presente artículo se plantea como principal objetivo el estudio crítico de las tres primeras obras de la escritora libanesa de expresión francesa, Georgia Makhlouf. Esta autora se enmarca en las llamadas xenografías francófonas, concepto teórico basado en el estudio de un amplio corpus en el que se engloban numerosas voces literarias surgidas del desplazamiento impuesto o voluntario y que recurren al francés como medio de expresión y tierra simbólica de acogida. Se estudiarán los ejes estructural, discursivo y temático de cada uno de los tres textos seleccionados con el fin de mostrar la recurrencia y relevancia de la noción de cosmopolitismo como crisol en torno al cual se construye la identidad y geografía literaria de esta escritora
 
Dans l’article qui suit, nous nous proposons comme objectif principal l’étude critique des trois premières œuvres de l’écrivaine franco-libanaise, Georgia Makhouf. Cette auteure s’inscrit dans les xénographies francophones, concept théorique forgé à partir de l’étude d’un vaste corpus de voies littéraires issues du déplacement imposé ou volontaire et qui ont recours au français comme langue d’expression et terre d’accueil symbolique. Nous étudierons les axes structurel, discursif et théorique de chacun des trois textes choisis dans le but de montrer la récurrence et l’importance de la notion de cosmopolitisme comme creuset thématique autour duquel se construit l’identité et la géographie littéraire de cette écrivaine
 
The main objective of this article is the critical study of the first three works of the Franco-Lebanese writer, Georgia Makhlouf. This author is framed in the so-called Francophone Xenographies, a theoretical concept based on the study of a wide corpus that includes numerous literary voices arising from imposed or voluntary displacement and that turns to French as a means of expression and as a symbolic host land. The structural, discursive, and thematic axes of each of the three selected texts will be studied, in order to show the recurrence and relevance of the notion of cosmopolitanism as the thematic mosaic around which the writer’s identity and literary geography is built
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
9074185.pdf
Size
214.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Mangada Cañas, Beatriz Cristina

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17185]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Estudio de la identidad franco-ontariense en la trilogía Chroniques du nouvel-Ontario de Hélène Brodeur 

    Mangada Cañas, Beatriz CristinaAutoridad UAM
    2001
  • Au lieu du péril de Luba Jurgenson: l’écriture narrative comme articulation et projection d’une double mémoire linguistique 

    Mangada Cañas, Beatriz CristinaAutoridad UAM
    2016
  • Désorientale by Négar Djavadi: Exemple d'écriture autofictionnelle comme tecnique discursive récurrente dans les littératures francophones contemporaines 

    Mangada Cañas, Beatriz CristinaAutoridad UAM
    2019
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad