Show simple item record

dc.contributor.authorFlores Tena, María José 
dc.contributor.authorReis Sousa, Carlos
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2023-04-20T17:23:21Z
dc.date.available2023-04-20T17:23:21Z
dc.date.issued2022-01-06
dc.identifier.citationRetos 43 (2022):1079–1086es_ES
dc.identifier.issn1579-1726es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/706998
dc.description.abstractThis research aimed to study the relationship between the frequency of participation of older adults in active ageing programs and the satisfaction they obtain from this experience.The research was quantitative, cross-sectional, and relational; and an intentional non-probability sampling was applied to select 800 persons over 65, corresponding to users of various senior centres located in four districts of Madrid, Spain. The data collection instrument consisted of 29 easy-to-understand questions grouped into six dimensions. Results of the questionnaire indicate that users are satisfied with the activities and services offered by the centres since they manage to establish new relationships and learn new skills through group workshops that contribute to their personal enrichment. According to 78% of the respondents, participation in workshops and other group activities contribute to a better quality of life in the elderly, and no statistically significant differences were found between the users’ degree of satisfaction and gender. This research provides possible improvements in areas that will contribute to preventing dependence; for example, those in which there is a greater demand from users.As proposals for improvement, we suggest designing specific strategies to obtain more male participation in senior centre workshops.en_US
dc.description.abstractEsta investigación tuvo como objetivo estudiar la relación entre la frecuencia de participación de los adultos mayores en programas de envejecimiento activo y la satisfacción que obtienen de esta experiencia. La investigación fue cuantitativa, transversal y relacional; y se aplicó un muestreo no probabilístico intencional para seleccionar a 800 personas mayores de 65 años, correspondientes a usuarios de varios centros de mayores ubicados en cuatro distritos de Madrid, España. El instrumento de recogida de datos consistió en 29 preguntas de fácil comprensión agrupadas en seis dimensiones. Los resultados del cuestionario indican que los usuarios están satisfechos con las actividades y servicios que ofrecen los centros ya que consiguen establecer nuevas relaciones y aprender nuevas habilidades a través de talleres grupales que contribuyen a su enriquecimiento personal. Según el 78% de los encuestados, la participación en talleres y otras actividades grupales contribuyen a mejorar la calidad de vida de las personas mayores, y no se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre el grado de satisfacción de los usuarios y el género. Esta investigación aporta posibles mejoras en áreas que contribuirán a prevenir la dependencia; por ejemplo, aquellas en las que existe una mayor demanda por parte de los usuarios. Como propuestas de mejora, se sugiere diseñar estrategias específicas para conseguir una mayor participación masculina en los talleres de los centros de mayoreses_ES
dc.format.extent8 págs.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFederación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)es_ES
dc.relation.ispartofRetoses_ES
dc.rightsDerechos de autor 2021 María José Flores Tena, Carlos Sousa Reises_ES
dc.rights© Copyright: Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)es_ES
dc.subject.otherActive ageingen_US
dc.subject.otherFree timeen_US
dc.subject.otherLeisureen_US
dc.subject.otherLife expectancyen_US
dc.subject.otherPermanent educationen_US
dc.titleStudy on the relationship between active ageing activities and the degree of satisfaction in older adults during Covid-19en_US
dc.title.alternativeEstudio sobre la relación entre las actividades de envejecimiento activo y el grado de satisfacción en los adultos mayores durante el Covid-19es_ES
dc.typearticleen_US
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87426es_ES
dc.identifier.doi10.47197/RETOS.V43I0.87426es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage1079es_ES
dc.identifier.publicationlastpage1086es_ES
dc.identifier.publicationvolume43es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen_US
dc.rights.ccReconocimiento – NoComercial – SinObraDerivadaes_ES
dc.rights.accessRightsopenAccesses_ES
dc.facultadUAMFacultad de Formación de Profesorado y Educaciónes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record