UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Challenges of multimedia production in moocs. an interpretive case study on the faculty perspectives

Title (trans.)
El Aula del Futuro: un proyecto para la redefinición pedagógica de los centros educativos
Author
Freitas Cortina, Ada Cristinauntranslated; Paredes Labra, Joaquín A.untranslated
Entity
UAM. Departamento de Pedagogía
Publisher
Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD)
Date
2022-01-03
Citation
10.5944/ried.25.1.30840
RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25.1 (2022): 59–79.
 
 
 
ISSN
1138-2783
DOI
10.5944/ried.25.1.30840
Editor's Version
https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30840
Subjects
Audiovisual aid; Career development; MOOC; Teaching aid; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/706999

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

En un contexto enmarcado por un proceso imparable de digitalización de enseñanza superior, los entornos de aprendizaje abiertos y masivos, del acrónimo MOOC (Massive Open Online Courses), se han convertido en un catalizador de soluciones para mejorar el desarrollo profesional docente y las experiencias de aprendizaje de estudiantes. Los contenidos audiovisuales y multimedia siguen ocupando gran parte de la preocupación y relevancia en el diseño de estos cursos. El objetivo de este trabajo es entender cómo se da el empleo de los materiales y los recursos digitales utilizados en estos entornos digitales como medio para reflexionar sobre los desafíos actuales de la formación del profesorado en competencia audiovisual y mediática. A partir de métodos mixtos de investigación, se desarrolló un estudio de caso con enfoque interpretativo desde las experiencias de innovación de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Se utilizaron análisis estadísticos de datos de la plataforma tecnológica, así como análisis del discurso pedagógico de las entrevistas al profesorado implicado en los proyectos de innovación. Con todo ello se realizó un proceso de triangulación e integración de los datos cuantitativos y cualitativos. Entre los principales hallazgos, se pone de manifiesto que la producción de píldoras de contenido audiovisual fue el aspecto más novedoso y a la vez más desafiante del desarrollo de proyectos MOOC. Resulta fundamental más inversión institucional para trabajar las dificultades que implican la alfabetización audiovisual y mediática del profesorado
 
In a context framed by an unstoppable process of digitization of higher education, the Massive Open Online Courses (MOOC) has become a catalyst for solutions to improve teacher professional development and student learning experiences. The audiovisual and multimedia contents continue to occupy a large part of the concern and relevance in the design of these courses. The objective of this work is to understand how the use of digital materials and resources applied in these digital environments occurs as a means of reflecting on the current challenges of teacher training in audiovisual and media competence. Using mixed research methods, an interpretive case study was developed from the innovation experiences of the Autonomous University of Madrid (UAM). Statistical data analysis of the technological platform was used, as well as analysis of the pedagogical discourse of the interviews with the faculty involved in the innovation projects. With all this, was carried out a process of triangulation and integration of quantitative and qualitative data. Among the main findings, it is shown that the production of audiovisual content pills was the most innovative and at the same time the most challenging aspect of the development of MOOC projects. More institutional investment is essential to address the difficulties that the audiovisual and media literacy of teachers imply
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
desafios_freitas_ried_2022.pdf
Size
593.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Freitas Cortina, Ada Cristina - Paredes Labra, Joaquín A.

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17185]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Los espacios intermedios de la relación entre familia y escuela en contextos de inmersión tecnológica en Educación Primaria 

    Freitas Cortina, Ada CristinaAutoridad UAM; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM; Sánchez-Antolín, Pablo
    2019
  • La organización de las escuelas que acogen programas de un ordenador por niño y el papel de los estudiantes excluidos: Análisis de 5 casos en España 

    Freitas Cortina, Ada CristinaAutoridad UAM; Boumadan Hamed, MoussaAutoridad UAM; Paredes-Labra, Joaquín
    2019
  • Understanding the faculty perspectives influencing their innovative practices in MOOCs/SPOCs: A case study 

    Freitas, Ada; Paredes Labra, Joaquín A.Autoridad UAM
    2018-12-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad